Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodníkům s hračkami začínají žně

ZLÍNSKÝ KRAJ - Třikrát více zboží než ve zbylých měsících prodají obchodníci s hračkami před Vánoci. Nabídka však musí být pestrá, zákazník je stále více náročný. Čtvrtletí od října do prosince je pro hračkářství nejdůležitějším obdobím.

23.11.2007
SDÍLEJ:

Krteček nesmí v žádném hračkářství chybět.Foto: DENÍK/Dagmar Bělohlávková

Průměrný zákazník utratí za zboží pro děti šest až osm set korun.

„Prodáme o padesát procent více zboží než ve zbytku roku,“ uvedl manažer marketingu prodejce hraček Pompo Jiří Holeček. Obchod Pompo se nachází ve zlínském nákupním centru Čepkov.

Bez předsvátečních zisků by se firmy neobešly. „Celé první pololetí žijeme z toho, co vyděláme před Vánoci,“ prozradila majitelka vsetínské prodejny Hračky u Ferdy Lenka Baričáková.

Až prosinec rozhodne o tom, zda je sezona úspěšná. „Většina lidí dárky nakupuje dva tři týdny před Vánoci. Zákazníci také hodně přicházejí, když mizí nabídka z pultů supermarketů,“ podotkl vedoucí uherskobrodské prodejny Hračky papír sport Oldřich Martínek.

Přání zákazníků se mění, dříve lidé kupovali dětem více hraček. „Dnes spíše pořídí jednu kvalitní věc v průměru za šest až osm set korun,“ poznamenala prodavačka rožnovského Hračkářství Papp Pavla Zachová. Zákazníci se více soustředí na kvalitu zboží. „Jsou určitě náročnější. Chtějí maximum. Pak jsou ochotni zaplatit i více peněz,“ míní majitel kroměřížské prodejny Hračky Telecký Petr Telecký.

Majitelé však musí hodně investovat do provozu i reklamy. „Propagace je nutností, protože kdo se nestará o zviditelnění v regionu, jako by nebyl,“ vysvětlil Martínek. Pokud chce podnikatel uspět, musí se hodně snažit. „Důležité jsou akční slevy, atraktivita výloh a osobní nasazení,“ vyjmenoval Telecký.

Orientuje se podle kvality. Rád si nechá odborně poradit

Internetové obchody i super-markety na sebe strhly pozornost nakupujících. „Zákazníků nám tímto ubylo, na druhou stranu se vracejí ti, kteří dávají přednost osobnějšímu přístupu,“ tvrdil Telecký.

S tímto názorem souhlasí i další prodejci. „Lidé se rádi o hračkách dozvědí více, často si přijdou pro radu, když si lámou hlavu, co svým potomkům zakoupit. Ocení i možnost dárkového balení,“ zdůvodnila výhody návštěvy hračkářství Baričáková ze vsetínských Hraček u Ferdy.

Euforie ze supermarketů podle oslovených hračkářství již opadá. „Na obchodní řetězce byli před léty lidé velmi zvědaví. Zaujaly je hlavně ceny. Postupně však zjistili, že jde hlavně o psychologické působení – předražit zboží, pak je prodávat v akci zlevněné, ale prakticky za normální cenu,“ uvedla Baričáková.

Hračkářství si na nedostatek klientů nestěžují. „Zatím obchody jdou, nicméně mám vážné obavy, že příští rok bude zlomový a spousta menších podnikatelů včetně hračkářství se dostane do problémů. Neustálé zdražování energií, bytů, potravin začne být neúnosné a lidé nebudou mít na hračky peníze,“ strachovala se Baričáková.

Prozatím jdou nejvíce na odbyt postavičky, které znají rodiče i děti. „Jsou to například Piráti z Karibiku, figurky i hry,“ informoval Martínek z uherskobrodského obchodu Hračky, papír, sport.

Hračky jsou stále interaktivnější. Takový je i Test tube Aliens, hit hračkářství Pompo. „Jedná se o Alieny, kteří jsou zaliti ve speciální „mimozemské hmotě“ a uloženi takto ve zkumavce. Zalijete ho vodou, hmota se rozpustí a on se vylíhne. Potom odstraníte zakalenou vodu a použijete vodu čistou spolu s krmivem ze slizu, Alien obživne a roste,“ vyprávěl Holeček. V jeho dospělosti po přiložení k monitoru začíná komunikovat s webovou stránkou na internetu. „Zobrazí se například jeho věk nebo jak se o něj pečovalo,“ upřesnil Holeček.

Novinkou je mluvící a tančící papoušek na dálkové ovládání, který umí také hvízdat, smát se, kolébat se a třepotat křídly.

Stálicí v hračkářstvích je krteček, lego a auta na ovládání. „Dobře se prodává i plyšová kopie postaviček Pat a Mat,“ upozornil Telecký. Velký zájem v posledních letech je o vlakové a automobilové dráhy na ruční pohon. „Nejsou na baterku, děti si je sami posunují,“ sdělila Baričáková.

Pro nejmenší jsou vhodnými dárky hračky Fischer Price. „Jsou speciálně vyvíjené pro děti od narození do jednoho roku,“ dodala Zachová z rožnovského hračkářství Papp. Podporují verbální dovednosti, hrubou a jemnou motoriku či logické myšlení . Sortiment obsahuje chrastítka, skládačky, ale i mluvící zvířata.

Přečtěte si také:

Hračky obsahovaly ftaláty

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY ZE ZLÍNSKÉHO KRAJE:

Zpravodajství Sport Kultura Podnikání Černá kronika

23.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Aukro Berani Zlín. Ilustrační foto

Další obrat nestačil. Zlín má z Pardubic bod

hokej Aukro Berani Zlín - HC LitvínovŠtěpán Fryšara

Fryšara nevěděl, jak slavit gól. Úžasná euforie, zářil

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Zlámala mlha nepřekvapila. Olomouc není na kopci, tohle tady bývá, smál se

Mohl zažít ostřejší premiéru? Těžko! Když pomineme utkání MOL Cupu v Písku, ostrý debut si brankář Zdeněk Zlámal v dresu Zlína připsal až ve čtvrtečním utkání Evropské ligy proti Kodani. A jako jediného přímého aktéra utkání jej nepřekvapila ani hustá mlha, kvůli které se zápas málem nedohrál.

Fotili jste se u voleb? Pošlete nám svoji fotku a my ji zveřejníme

Máte fotku, jak letos volíte? Pošlete nám ji na editori.zlin@denik.cz, rádi vám ji zveřejníme na našem webu a ty nejlepší i tištěném vydání.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Policisté rozháněli konflikt fanoušků v centru Olomouce

FOTOGALERIE / Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení