Nejhůře se hledají obchodní zástupci s technickými znalostmi


Požadavky na obchodního zástupce se liší podle předmětu podnikání firmy. „U rychloobrátkového zboží by měl být obchodník dravec, v bankovnictví je důležitý příjemný vzhled a vystupování. U technických oborů je kladen důraz na odbornost,“ konstatovala manažerka zlínské personální agentury Grafton Recruitment Bohdana Amadou Titi.

Podle jejích zkušeností se nejhůře hledají technicky vzdělaní zástupci. Její slova potvrzují podnikatelé. „Požadujeme,aby obchodní zástupce věděl poměrně dost o sítích a počítačové bezpečnosti, což je docela složitá problematika. Navíc musí mít obchodní talent. Proto oslovujeme i personální agentury,“ vysvětloval senior obchodník společnosti Dat uherskohradišťského poskytovatele internetu Andrej Habarta.

Podle jeho slov záleží víc na praktických zkušenostech než na vzdělání. „Mám zkušenost, že absolventi učebních oborů s maturitou jsou díky povinné praxi leckdy schopnější než ostatní středoškoláci,“ uvedl. Ale i zaměstnání úplných nováčků má své přednosti. „Přistupují k práci s nadšením,“ podotkla manažerka kroměřížské realitní kanceláře Veřejná dražební Emília Machová. Podle ní by jim také neměl chybět všeobecný rozhled. „Aby si dokázali se zákazníkem popovídat a prolomit tak ledy,“vysvětlila.

Podnikatelé se shodují na tom, že obchodní zástupce se musí umět výstižně vyjadřovat. „Komunikační schopnosti jsou prioritou,“ potvrdila regionální zástupkyně pro Vsetín reklamní agentury Kiwi Promo Jana Machová. Důležité je i umění odhadu protějšku. „Zkušený prodejce pozná už z intonace, zda semupodařilo naladit zákazníka ke koupi. Předchází tak zbytečnému plýtvání času, z něhož by pak nebyl výsledek,“ osvětlil manažer zlínské cestovní agentury Tatry tourist Bronislav Václavík. Podle něj by měl být zástupce i psychicky odolný a schopný sebemotivace.

„Někdy je to deprimující povolání, když rozjednané zakázky na poslední chvíli klient odřekne,“ zdůvodnil Václavík. Nalezení kandidáta splňujícího požadavky zaměstnavatelů ještě nemusí být pro podnikatele výhra. U tohoto povolání je totiž běžná vysoká fluktuace zaměstnanců. „Často nám odcházejí i po dvou měsících. Jsou to hlavně ti, co očekávají, že budou vydělávati hned velké peníze,“ přiznala Machová.

S častým odchodem těchto zaměstnanců se musejí vyrovnávat hlavně menší společnosti, které jim nemohou přislíbit enormní platový růst. „Vychováte si zdatné obchodní zástupce, předáte jim své know-how a zkušenosti, a oni jdou za lepší nabídkou,“litoval Václavík.