Díky speciálním úpravám se z nákladního automobilu stalo mobilní poradenské centrum zaměřené na problematiku ústní hygieny. Pro bezplatnou radu si mohli přijít nejen senioři,kteří mají starosti spojené například se zubní náhradou, ale také všichni, které trápí citlivé zuby či krvácení dásní.

Takto širokou paletu poradenství ale centrum nabízí letos poprvé. „V uplynulých dvou letech kamion fungoval jako mobilní Centrum ústní hygieny pro seniory v souvislosti s osvětovým projektem Corega Senioři. Nabízeli jsme služby zaměřené převážně na seniory a osoby se zubní náhradou,“ přiblížil začátky originálního poradenství vedoucí projektu Poradenského centra Jan Sedláček.

Zájem veřejnosti však vedl k rozšíření zaměření, které dokáže reagovat na potřeby i mladších ročníků či přímo dětí. „K projektu se proto připojily značky Sensodyne a Parodontax. Letos poprvé jsme do měst vyrazili s názvem Poradenské centrum,“ vysvětlil.

Samotný kamion je rozdělený na několik částí. „V hlavní místnosti klienti dostávají poučení především o péči o zubní náhrady. Tedy jak je správně čistit nebo jak je fixovat, pokud dobře nedrží v ústech,“ přiblížil vedoucí projektu Poradenského centra.

Informace zdarma

Návštěvníci se tam tak díky bezplatným přednáškám a ukázkám hostesek a dentální hygienistky dozvěděli, jak se správně starat nejen o zubní náhrady, ale i o vlastní chrup. Další části kamionu sloužily jako samostatné ordinace zubaře a dentální hygienistky. „Pro osoby s citlivými zuby je u ní připravený jednoduchý šedesátivteřinový test. A zubní lékař poradí, jak pečovat o problematické dásně,“ přiblížil Sedláček dění v obou ordinacích.

V poslední části mobilního poradenského centra se zabývají parodontózou a krvácením dásní. „Zájemcům vysvětlujeme, jak problémům předcházet. V případě akutního problému dokážeme poradit, jak s krvácejícími dásněmi výrazně pomoci,“ doplnil.

Z minulých let, kdy projekt zavítal do Čech i na Slovensko, má bohaté zkušenosti. Podle Sedláčka kamion navštíví přibližně dvě stovky zájemců za den. „Asi sto z nich přichází pro radu týkající se zubních náhrad,“ přiblížil s tím, že další stovka se zajímá o problematiku citlivých zubů a krčků a krvácejících dásní a parodontózy.

Lékařka centra Adéla Roubíčková upozornila, že lidé péči o své problematické zuby a dásně zanedbávají. „Neuvědomují si, že problémy s krvácením dásní mohou vést až ke ztrátě vlastního chrupu a zbytečně odkládají návštěvu stomatologa,“ zdůraznila Roubíčková.

Zubní lékař František Rubeš zase upozorňuje, že většina zejména starších lidí se chybně domnívá, že se zubní náhradou již není nutné chodit k lékaři. „Nositelé zubních náhrad by měli navštěvovat stomatologa stejně často jako lidé s vlastním chrupem,“ upozornil Rubeš.

Nedostatečná hygiena

Dentální hygienistka Tatjana Laketić, která v centru pracuje, se nejčastěji setkává s nedostatečnou péčí o zuby. „Tato práce představuje pomocnou ruku zubaře. Například lidem radíme, jak léčit parodontózu, jak správně čistit zuby tak, aby nedocházelo ke krvácení dásní či odstraňujeme zubní kámen,“ přiblížila náplň práce hygienistka Laketić.

Že zájem je velký, potvrzuje fakt, že kamion s projektem do Luhačovic zavítal už potřetí. Poradenské centrum zaujalo už během dopoledne řadu zájemců. Zastavili se například manželé Luboš a Jana Kňourkovi z Rakovníka.

„Byli jsme na procházce a nabídka nás zaujala. Péče o chrup je základ,“ řekli oba s tím, že se například dozvěděli, proč je dobré střídat zubní pasty či ústní vody.

Zastávku v mobilním centru tak vnímají jako přínosnou. Eva Koutná z Luhačovic si zase nechala poradit s péčí o své citlivé zuby. „Věnoval se mi zubní lékař i dentální hygienistka. Dozvěděla jsem se spoustu užitečných informací,“ pochvalovala si Koutná.