Externí specialisté sázejí na zkušenosti a kontakty. Interní zase mají dokonalou znalost vlastní společnosti

Externisté šetří náklady

Výhodou externí spolupráce je podle PR agentur úspora nákladů. „Specialisty si najímáte na projekty, nemusíte ji živit celý rok,“ zdůraznila jednatelka uherskohradišťské reklamní a komunikační agentury Artel CZ Marta Lipovská. Podle ní jsou nejdůležitějším argumentem pro externí spolupráci její zkušenosti. „Know-how a kontakty jsou našimi největšími benefity,“ potvrdila asistentka produkce zlínské společnosti Publicity Romana Snášelová. Podle ní je ve Zlíně spíše poptávka po pořádání společenských událostí, jako je otevírání marketů, odhalování soch, firemní večírky a akce nebo předávání cen.

Koordinace je velmi důležitá

„Uspořádat večírek nebo společenskou firemní akci znamená během pěti hodin vytvořit dokonale koordinovanou činnost, jež se nesmí ani na vteřinu zadrhnout. Svěřit tento úkol sekretářce pak může vyústit v trapas a nepovedenou akci, která se mine účinkem,“ mínila.

Uherskohradišťská agentura se naopak soustředí na produktové PR. „Děláme hlavně zavádění produktů a značek na trh. Nejvíce je zájem o vytváření tiskových zpráv, PR a imagových článků pro média,“ řekla Lipovská. Dodala, že taková forma PR je stejně důležitá jako reklama a neměla by tedy sloužit jen jako její doplněk.

Zatím mají zájem spíše velké firmy

Mezi klienty komunikačních společností patří zejména větší firmy. „Malým firmám jsme otevření,ale zatím není moc zájem,“ připustila Snášelová. Agentury se shodly na tom, že dříve se o PR zajímaly jen zahraniční firmy. Ty byly zvyklé těchto služeb využívat ze své domoviny. Nyní začínají agentury vyhledávat i lokální firmy. „Tato tendence je rostoucí,“potvrdila Lipovská.

Podnikatelé však mohou dát přednost také internímu oddělení PR. A to například proto, aby se informace z firmy nevynášely ven.

Vlastní lidé vědí o firmě nejvíce

Mezi argumenty pro takzvanou inhouse PR patří i lepší znalost vlastní společnosti a dobrá informovanost o novinkách. „Přijde nám jednodušší svěřit komunikaci vlastnímu specialistovi, než něco vysvětlovat někomu, kdo by to komentoval veřejnosti. Sami víme všechno nejlépe a máme samozřejmě nejkonkretnější informace o tom, co firma chce a jak se má prezentovat,“ zdůvodnila marketingová manažerka vizovické likérky Rudolf Jelínek Petra Dvořáková. Nevýhodou oproti agentuře však podle odborníků může být příliš jednostranný pohled interního specialisty.