„Je to způsobeno vyšším výskytem nemocí v zimním období i Vánocemi, kdy lidé kupují výrobky jako dárky pro své blízké,“ zdůvodnil spolumajitel holešovského výrobce a prodejce vitaminů Picnic David Lešínský.

„Obrat z prodeje je zhruba jedenapůlkrát vyšší,“ potvrdila majitelka obchodu se zdravou výživou a doplňky stravy Monika Křeková z Brumova­Bylnice. Nejvíce se v její prodejně v zimním období prodá sirupu proti kašli z čínských bylinek.

Lidé nakupují především přípravky na výživu kloubů a dárkové balíčky

Jako dárky jsou podle oslovených prodejců nejžádanější výživy pro klouby. „Kupují je především dospělí svým rodičům a prarodičům,“ sdělil Martin Lysák, majitel zlínského výrobce a prodejce vitaminů a doplňků stravy JML Fitness Line. V lékárnách jsou k dostání tyto produkty různých značek zhruba od 250 do 700 korun.

Zvýšená je i poptávka po multivitaminech a přípravcích na nachlazení. „Oblíbená je kombinace přírodního šípku s vitamínem C. Moderní je také echinacea, která posiluje imunitu a předchází nachlazení. Účinky na obranyschopnost má rovněž ženšen. Je to životabudič, který také zlepšuje prokrvení těla a díky němu organismus lépe využívá energii z potravin,“ upřesnil Lysák.

Žádaným produktem je dle Lešenského také přípravek pro ženy v menopauze zhruba od devadesáti korun. „Hodně se prodává i skupina vitaminů a organismu prospěšných látek na posílení vitality starších lidí Senior, od sto devadesáti korun,“ dodal.

V módě jsou přípravky s koenzymem Q10. „Kupují je především ženy po čtyřicítce. Tělu dodávají energii,“ řekl marketingový ředitel zlínského výrobce a prodejce vitaminů a doplňků stravy Vitar Miroslav Sadílek. Jejich cena se pohybuje od 150 korun.

Před Vánoci se hodně prodává sladidlo diachrom v sypké formě. Lidé jej používají do cukroví.

„Vhodný je jak pro cukrovkáře, osoby na dietě, tak pro jedince vystavené zvýšené psychické zátěži. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o přípravky pro těhotné a kojící ženy,“ podotkl majitel hrobické firmy Agrobac zabývající se umělými sladidly a vitaminovými doplňky Karel Gebauer. Za poslední roky totiž přibylo rodiček, což se promítlo i do prodeje doplňků stravy.

Oblíbené jsou vánoční dárkové balíčky. „Například u preparátu pro zlepšení kvality vlasů, pokožky a nehtů Revitalu najdou zákazníci pilník na nehty,“ uvedl Sadílek. K dostání je od 200 korun.

Dárková balení se mohou stát také zajímavým dárkem pro zaměstnance či obchodní partnery. „Oslovujeme proto s naší nabídkou firmy,“ řekl Lešínský. Balíček zájemce pořídí zhruba za tři sta korun.

Novinkou Vitaru je speciální přípravek pro muže Fenomén. „Jde o soubor vitaminů šitý na míru výhradně mužskému organismu, dodává sílu a energii, stojí zhruba 150 korun,“ informoval Sadílek. V pětadevadesáti případech však vitaminy podle něj nakupují ženy po třicítce pro členy své domácnosti a své další blízké.

„Existuje sice skupina mužů, která se o doplňky stravy zajímá, ale je jich zatím málo. Dostat chlapa do lékárny je poměrně problematické,“ připustil Sadílek. Mladí lidé se podle něj prevenci zdraví tolik nevěnují, nepřipouštějí si možná rizika.

Největší skupinu zákazníků tvoří podle Lešínského ženy do padesáti let. „Starší lidé za vitaminy tolik neutrácejí, nemalé výdaje totiž směřují spíše do léků,“ poznamenal Lešenský.

Oslovení prodejci se shodují, že lidé nakupují vitaminy stále více. „Celosvětovým trendem je zdravý životní styl, který bez doplňků stravy není možný,“ konstatoval Gebauer. Každoroční nárůst prodeje vitaminů souvisí i se zlepšující se životní úrovní.

„Lidé si mohou dovolit více investovat do svého zdraví. I když se západními zeměmi se ještě nemůžeme srovnávat,“ mínil Lešínský.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY ZE ZLÍNSKÉHO KRAJE:

Zpravodajství Sport Kultura Podnikání Černá kronika