Na pětatřiceti místech v celé republice včetně Zlína to nyní bude docela jinak. Od dubna ve vybraných pilotních místech totiž vláda spustila projekt Czech Point neboli Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál. Jeho cílem je usnadnit podnikatelům a občanům styk s úřady a zjednodušit cestu potřebného dokumentu k žadateli. Zatím by zájemci měli na Czech Pointech získat ověřený výpis ze tří registrů: katastru nemovitostí, obchodního a živnostenského rejstříku. Do budoucna služby rozšíří též o výpisy z trestního rejstříku. Podle mluvčí zlínského magistrátu Marie Masaříkové se město na službu připravuje a její spuštění plánuje v nejbližších dnech. "Zjednodušení byrokratických postupů a snížení administrativní zátěže podnikatelů patří k dlouhodobým požadavkům Hospodářské komory," vysvětlil prezident Hospodářské komory Jiří Drábek.

Hospodářská komora byla první

Hospodářská komora navíc státní projekt předběhla. Již od března totiž jejích zatím 19 kanceláří vydává zájemcům ověřené výpisy z obchodního rejstříku. Mezi ně patří i kroměřížská pobočka. "Služba u nás funguje od 19. března," sdělil asistent ředitelky Obchodní a hospodářské komory Kroměříž Tomáš Kuchta. Podle něj přichází v průměru jeden podnikatel za den a služeb výpisu z obchodního rejstříku nejvíce využívají majitelé firem ze Zlína, Kroměříže a přilehlých oblastí, kteří už kvůli výpisům nemusejí jezdit až do Brna. Za ověřenou listinu zaplatí zájemce 50 korun. Službu se chystá spustit také uherskohradišťská obchodní komora, provoz by měl být zahájen v květnu nebo červnu. "Je třeba ještě vyřídit předepsané formality," vysvětlila Radka Vachalová z hradišťské pobočky.

Podle ředitelky Obchodní a hospodářské komory ve Zlíně Rity Lečbychové není termín zavedení služby v Baťově městě zatím jasný. "Rádi bychom službu spustili co nejdřív, firmám tato nabídka pomůže," řekla ředitelka. V budoucnu se má služba dále přibližovat k občanům, výpisy bude možné postupně získat ve všech kancelářích projektu Informačních míst pro podnikatele, tedy zhruba ve 180 městech a obcích. Rozšiřovat se budou i služby Czech Pointů, kterých by od příštího roku mělo být kolem 300. Krom nabídky již uvedené budou výhledově schopny poskytovat úřední ověřování dokumentů, úřední ověřování podpisů, umožní elektronická podání státní správě i stahování výpisů z domova pomocí virtuálních Czech Pointů.