„Jezdíme tam jako zákazníci seznamovat se s novinkami v oboru, kontaktovat možné dodavatele materiálů a technologií,“ uvedla ekonomka kroměřížské stavební firmy JC Stav Alena Konečná.

Na veletržních dnech firmy získávají také poznatky o konkurenci v odvětví. „Často se tam setkáváme s kolegy od konkurence a našimi zákazníky, ale obchod žádný velký nevzniká. Spíše je to jako souboj pávů o to, kdo má barevnější peří,“ zavtipkoval obchodní zástupce zlínského prodejce materiálů pro výrobu reklamy Britrade Marek Křížan.

Oslovené firmy se shodly na tom, že návštěva českého veletrhu velký prodejní efekt nemá. „Nesetkáváme se tam již s dostatečným počtem velkoodběratelů, ale spíše s koncovými zákazníky, což pro nás obchodní význam vystavování snižuje,“ vysvětlila vedoucí marketingu vsetínského výrobce žaluzií Servix Climax Pavlína Blažková.

Účast na veletrhu stojí tuto firmu přibližně půl milionu korun. Podle Blažkové je výhodnější tyto peníze investovat do rozvoje vlastní prodejní a distribuční sítě. Výdaje a přínosy poměřuje každá firma. „Nejmenší stánek stává okolo sta tisíc korun, což jsou prostředky, které se nám většinou nějakým veletržním efektem nevrátily,“ potvrdil Křížan. Navíc podle jeho zkušeností zákazníci a role firem jsou v regionu tvrdě rozděleny, takže získat něco nového z obchodního a kontaktního hlediska je celkem obtížné.

„Společnosti z branže se dobře znají a noví klienti se nerodí. Je zde i silná vazba výrobce - prodejce, takže veletrh by nic nevyřešil,“ souhlasil manažer exportu vizovické likérky Rudolf Jelínek Martin Déva.

Veletržní prezentaci však nemusí firma chápat pouze jako obchodní příležitost, ale také jako nástroj pro vylepšování image.

„Každopádně je nutné zvažovat, nakolik je tato podpora důležitá vzhledem k efektu, jenž přinese v obchodní bilanci,“ zdůraznila Blažková. Podle ní se domácí veletrhy v tomto směru mnoho neosvědčují i kvůli malé účasti.

Množství firem proto upřednostňuje návštěvu zahraničních veletržních akcí. „Vystavujeme v zahraničí, hlavně směrem na Východ jsou trhy obchodování s alkoholickými nápoji otevřené,“ prozradil Déva.

V poslední době komunikační roli veletrhů snižuje obliba internetu. „V domácím prostředí je zajímavější formou propagace než veletržní akce, proto do něj hodně investujeme,“ tvrdila Blažková. Hlavní výhodou internetu je jeho flexibilita a rychlost. „Používáme ho zejména pro zjišťování informací ze stran, o nichž již víme. Veletrh je zase zajímavý v tom, že na něm může firma najít produkty a podniky, o nichž netušila,“ upřesnila Konečná. Přes vlnu kritiky si veletrhy drží své nezastupitelné místo i ve věku elektronických médií. „Žádná virtuální animace prozatím neumožňuje osahat si nějakou novinku, vyzkoušet si produkt a vidět na vlastní oči, jak funguje,“ uzavřel Křížan.