Libor Filák vystudoval strojní průmyslovku, pracoval jako konstruktér a programátor, vždy však snil o podnikání na vlastní pěst. Již od devatenácti let se zabýval tvorbou produktů z kůže. „Dostal jsem se k ní přes tatínka, který je švec,“ vysvětluje. Prvními výrobky byly brašny pro motorkáře.

„Lidé však nejevili velký zájem o ruční práci. Prorazit si cestu k zákazníkům mi ztěžoval i boom s dovozem pákistánských výrobků,“ vzpomíná Filák. Začal se proto více soustředit na výrobu a prodej reklamních předmětů. Na motoristických burzách se snažil rozvíjet své obchodní kontakty.

„Zjišťoval jsem potřeby svých zákazníků, na základě toho jsem se začal specializovat na kožené opasky, klíčenky a odznaky s ražbou loga klubů a firem,“ vypráví. Ve svém oboru velkou konkurenci nepociťuje. „Měl jsem štěstí, v podstatě jsem narazil na díru na trhu. Jako jediný v republice jsem získal povolení na užití ochranné známky Jawa u reklamních předmětů,“ usmívá se. Klienty si získával hlavně osobním přístupem.

„Objížděl jsem obchody, firmy a kluby. A především motorkářské srazy v České republice i po celé Evropě. Motorka otevírá cestu ke svéráznému, ale upřímnému způsobu komunikace a jednání,“ říká.

V té době spousta lidí ještě neměla přístup k internetu. „Dnes již více komunikuji se zákazníky přes síť. Dva roky provozuji internetový obchod,“ uvádí. Tato forma podnikání se mu však příliš neosvědčuje. "E-shop je na hraně ztrátovosti. Lidé jsou zahlceni informacemi na síti, i maily je spíše obtěžují,“ míní.

U zájmových skupin je prý tato situace lepší. „Ti, co to mají jako vlastní hobby, obětují rádi čas a peníze. Oslovování firem s nabídkou tvorby reklamních předmětů je však touto cestou problematické,“ připouští.

Při své činnosti se setkal s nespolehlivými dodavateli. „Několikrát jsem je musel měnit. Z tohoto úhlu pohledu se mi jeví kooperace jako nejdražší způsob podnikání,“ osvětluje. Snaží se proto být co nejvíce soběstačný a zaměstnává především brigádníky. „Jsou operativnější a není těžké je na trhu práce sehnat,“ dodává.

Podnikatel se specializuje i na menší zakázky v objemu méně než deseti kusů. „Paradoxně se na nich dá vydělat více peněz. Většina výrobců totiž není ochotna se do nich pouštět. Zadavatel je tedy vděčný, když někoho sežene,“ prozrazuje. U velkých zakázek je podle něj ostrá konkurence a často v nich hraje velkou roli korupce.

Českých i zahraničních zákazníků má Libor Filák zhruba stejně. „Snažím se klienty oslovit kvalitou produktů i spolehlivým respektováním termínu odevzdání zakázky. Poskytuji jim i ukázkový výrobek zdarma, což všichni nedělají,“ konstatuje. Ceny má stejné jak pro Čechy, tak pro cizince. „Rozdíly nedělám. Pokud bych s tím začal, ztratil bych serióznost,“ uzavírá.