Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studenti zkoumali zájem o jazyky a výsledek je alarmující

ZLÍN - Marketingový výzkum zaměřený na spokojenost a kvalitu výuky cizích jazyků na Univerzitě Tomáše Bati byl realizovaný na přelomu dubna a května akademického roku 2005/2006 na vzorku 1 996 respondentů formou dotazníkového šetření.

17.10.2007 1
SDÍLEJ:

Statistika zájmu o jazyky na UTBFoto: DENÍK

Závěrečná zpráva výzkumu zaměřeného na spokojenost a kvalitu výuky cizích jazyků na UTB ve Zlíně

Vzorek tvořili studenti prvního až čtvrtého ročníku prezenční formy studia. Realizátorem výzkumu byla Studentská Unie UTB ve spolupráci s projektovým týmem Marketingové výzkumy FMK za odborného dohledu Ing. Radomily Soukalové, Ph. D. a konzultován Ing. Martinou Juříkovou. Výzkum si dal za cíl vytvořit objektivní zprávu o stavu výuky cizích jazyků na univerzitě.

Fakulta technologická

44% procent studentů fakulty je nespokojeno nebo spíše nespokojeno s úrovní výuky cizích jazyků, což je druhé nejvyšší procento v rámci celé univerzity.

Za největší nedostatky považují studenti málo výukových hodin, nedostatečnou nabídku jazyků, pedagoga a velikost skupiny. 74% studentů považuje nabídku cizích jazyků za nedostatečnou, studenti by preferovali vedle angličtiny zejména němčinu a francouzštinu. 62% studentů by mělo zájem studovat oborové předměty v angličtině, buď jako povinný (12%), nebo volitelný (50%) předmět, 40% procent studentů by mělo zájem o zařazení odborných kurzů vyučovaných v angličtině do výuky, 74% studentů by uvítalo možnost ukončit studium cizího jazyka certifikátem nebo jiným osvědčením. Jen 6% dotázaných studentů má negativní postoj k alternativním způsobům výuky, naopak 49% dotázaných má postoj k metodě pozitivní.

Ve volné otázce vyjádřilo nejvíce dotázaných nespokojnost s nízkým počtem hodin a s metodami a úrovní výuky. Za relevantní je nutné považovat i nespokojenost s velikostí skupiny (příliš velká), nedostatkem konverzace a přístupem pedagoga.

Závěry a doporučení

Vzhledem k vysokým procentuálním hodnotám (negativního charakteru) při typech otázek zaměřených na kvalitu a rozsah výuky lze usuzovat, že na fakultě technologické je znatelná poptávka po zvýšení kvality a rozsahu vyučovaných cizích jazyků. Studenti mají chuť se efektivněji vzdělávat, studovat v angličtině i profilované odborné předměty. Průzkum prokázal, že studenti nejsou k výuce cizích jazyků lhostejní, naopak vnímají potřebu se v tomto oboru kvalitně a progresivně vzdělávat, o čem svědčí i vysoké procento poptávky po odborných kurzech, oborových předmětech v angličtině a certifikaci.

Doporučujeme věnovat zvýšenou pozornost zlepšení právě na této fakultě.

Fakulta aplikované informatiky

Za největší nedostatky považují studenti malou hodinovou dotaci, příliš velké výukové skupiny a nedostatečnou nabídku cizích jazyků. 51% procent dotazovaných studentů se vyjádřilo, že nabídka cizích jazyků je pro ně nedostačující a za nejžádanější určili respondenti němčinu a francouzštinu, 55% procent studentů projevilo zájem studovat oborové předměty v angličtině jako volitelný předmět, 46% respondentů má zájem o zařazení odborných kurzů vyučovaných v angličtině do výuky, 75% studentů by určitě chtělo (32%) nebo je nakloněno (43%) k možnosti ukončit studium cizích jazyků certifikátem nebo jiným osvědčením, 97% studentů vnímá alternativní způsoby výuky pozitivně nebo neutrálně. Při volné otázce vyjádřili studenti největší nespokojenost s hodinovou dotací (příliš nízká), s velikostí skupiny (příliš velká) a s absencí konverzace s rodilým mluvčím.

Závěry a doporučení

Vzhledem k výsledkům šetření lze usoudit, že studentům FAI jsou v podstatě uspokojeny nároky na základní parametry výuky cizích jazyků. Proto doporučujeme současný stav rozvíjet, a v kontextu s výsledky výzkumu navýšit hodinovou dotaci, zmenšit výukové skupiny a zaměřit se na další rozvoj metod a stylu výuky, zabezpečení lektorů a odborných kurzů.

Fakulta managementu a ekonomiky

35% studentů fakulty není spokojeno s výukou cizích jazyků (spokojeno s výukou je 21%). Nejvíce nedostatků pociťují studenti v osobě pedagoga, ve velikosti skupiny a v malém počtu hodin, 71% respondentů se vyjádřilo, že je pro ně nabídka cizích jazyků dostačující, 10% procent studentů by mělo zájem navštěvovat placené kurzy organizované univerzitou a 62% by se rozhodlo na základě ceny kurzu, 13% studentů fakulty by mělo zájem studovat oborové předměty v angličtině jako povinný předmět a 66% jako volitelný, 61% procent respondentů má zájem o zařazení odborných kurzů vyučovaných v angličtině do výuky, 87% procent studentů fakulty projevilo zájem (50% určitě, 37% spíše ano) o zakončení studia cizího jazyka certifikátem.

Jen 4% respondentů má negativní vztah k alternativním metodám výuky cizích jazyků. Naopak 51% je hodnotí jako přínos a 45% má neutrální postoj. Při otázce, co by studenti chtěli změnit na výuce cizích jazyků, nejvíc dominovaly odpovědi za zmenšení výukových skupin, za změnu pedagoga a za změnu metod výuky cizích jazyků.

Závěry a doporučení

Na fakultě managementu a ekonomiky je zřetelná poptávka studentů po odborných znalostech v oblasti výuky cizích jazyků. Studenti mají zájem o rozvoj svých jazykových schopností v oborech, které studují, získat schopnost komunikovat v cizím jazyku plnohodnotně i na odborné téma. I přes tento postoj studentů je ale zřejmé, že nejsou uspokojeny jejich základní požadavky na parametry výuky, a to zejména ve velikosti skupiny, hodinové dotaci a v osobě pedagoga.
Doporučujeme vyhovět poptávce studentů po odborných kurzech vyučovaných v angličtině a zabezpečit lepší podmínky pro studium cizích jazyků ve výše uvedených parametrech.

Fakulta multimediálních komunikací

46% studentů fakulty je nespokojeno s kvalitou výuky cizích jazyků (18% nespokojeno, 28% spíše nespokojeno), což je nejvyšší procento v rámci celé univerzity. Nedostatky vnímají studenti v nabídce cizích jazyků, v příliš velkých skupinách, v nízké hodinové dotaci a v osobě pedagoga.

Pro 77% studentů je nabídka cizích jazyků nevyhovující. Největší zájem mají studenti o výuku španělštiny a francouzštiny. 13% studentů má zájem navštěvovat placené kurzy organizované univerzitou a 63% procent by se rozhodlo na základě ceny kurzu, 14% respondentů má zájem studovat oborové předměty v angličtině jako povinný předmět a 71% jako volitelný, 60% studentů má zájem o zařazení odborných kurzů vyučovaných v angličtině do výuky, 84% studentů má zájem o ukončení studia cizího jazyka certifikátem případně jiným osvědčením (53% určitě ano, 31% spíše ano), 58% procent studentů vnímá alternativní způsoby výuky cizích jazyků jako přínosnou metodu. Mezi nejvíc kritizované oblasti patří pedagog a hodinová dotace.

Závěry a doporučení

Studenti projevili nejvyšší procento nespokojenosti s kvalitou výuky cizích jazyků v rámci univerzity. Nevyhovující je pro ně zejména nabídka jazyků, velikost skupin a nízká hodinová dotace. I přes tento fakt mají studenti velký zájem o vzdělávání se v cizích jazycích, o čemž svědčí i to, že téměř tři čtvrtiny studentů chtějí studovat oborové volitelné předměty v angličtině a téměř dvě třetiny mají zájem o zařazení odborných kurzů vyučovaných v angličtině. 13% studentů (což je nejvyšší procento v rámci celé univerzity) by bylo ochotných si za jazykové kurzy organizované univerzitou i platit.

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Neví, zda měla sex. Prý byla opilá

Kabelkový veletrh v Besedě v Otrokovicích.
AKTUALIZOVÁNO
30

Kabelkový veletrh v Otrokovicích: Odnesli si radost a pomohli Naději

AKTUALIZOVÁNO

V superdebatě rezonovala otázka referenda. Není to zlaté tele, upozornil Bartoš

/SLEDOVALI JSME ON-LINE/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při závěrečné předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už to je elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání lidí prchajících před násilím. Samozřejmě, že nechybělo ani téma obecných referend.

Nejstarší kandidát v kraji Jan Uherka: Všichni chybujeme, i politické strany

Dlouhých pětašedesát let se čile zajímá o politické dění dnes už čtyřiasedmdesátiletý Jan Uherka z Uherského Brodu. V nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky kandiduje ze čtrnácté pozice za ČSSD, přičemž je nejstarším kandidátem napříč všemi kandidátkami.

Koupila jsem si dvě housenky

Nakukuji do dveří sálu, který se hemží lidmi. Nejen děti zaujatě pozorují obrovské skleněné vitríny seřazené na stolech v dlouhých řadách téměř přes celý obrovský sál. Zdají se nekonečné. V nich se skrývají více či méně vzácné exempláře brouků, nejkrásnější druhy motýlů, ale i hadů, pavouků, gekončíků, chameleonů a dalších zajímavých potvůrek.  

Jsme z ciziny a studujeme ve Zlíně! Studenti slavili výročí Erasmu

Vlajkový průvod prošel ve středu 18. října Zlínem. Byl oslavou třicátého výročí výměnného pobytu Erasmus, díky němuž mají možnost studovat studenti v jiných zemích světa. Univerzitu Tomáše Bati navštěvuje přibližně tisícovka zahraničních studentů. Kulturu své země přiblížili ostatním i formou ochutnávek jídla v Univerzitním centru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení