Abstrahovanou exotickou krajinu na autorčiných plátnech protínají proudy energie a světla. Vzniká tak obsah přítomnosti s odkazem na minulost a vzkazem do budoucnosti a jsou svým způsobem jakýmsi autorčiným deníkovým záznamem.

„Krajina jako expresivní prožitek z barev a světla, vycházející z předem připraveného plánu, přesto i s ponechaným místem pro improvizaci a cit. Tak by se dala ve zkratce vystihnout tvorba Hany Mikulenkové,“ přiblížil kurátor výstavy Ivan Bergmann z Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně.

Indonéské Bali jako inspirace

Stěžejní se pro autorku stal její opakovaný pobyt na indonéském Bali. Inspiraci našla nejen v tamní bohaté fauně a flóře, ale i v samotném moři. Sleduje neustálé proměny přírody, která je pro ni metaforou života a svobody. Symbolicky často ztvárněnou motivem ptáka.

Vliv street artu

„Mikulenková je vlastně velká romantička, která pracuje se symbolikou odkazující ke křehkosti a ženskosti. Tento přístup pak staví do kontrastu se silnou expresí. Různě tak kombinuje jemné pastelové barvy s těmi fluorescentními a třpytivými. Její gestický malířský rukopis postavený na postupném vrstvení je zbaven přílišné popisnosti a blíží se abstrakci. Patrný je zde i vliv street artu, který se odráží v užití sprejových barevných ploch i prací s písmem a slovy, které autorka do obrazů někdy ukrývá,“ doplnil Bergmann.

Výstava FLOW Hany Mikulenkové volně zapadá do cyklu projektů sledujících malířské přístupy k barvě samotné a vůbec tvorbu autorů spojených se Zlínským krajem.

Hana Mikulenková (*1985) patří k mladé generaci malířek. Absolvovala studia v ateliéru Ivana Csudaie na katedře malby a jiných médií na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě (2005–2011). Po stážích v Brazílii, Řecku a Portugalsku byl pro její další umělecký vývoj podstatný pobyt na indonéském ostrově Bali, kde v letech 2017–2018 navštěvovala Institut umění v Denpasaru. Nyní žije a tvoří ve Vidči u Rožnova pod Radhoštěm.