„Idiot – to je především diagnóza naší současné společnosti. Každého z nás. Nás komunikujících, nás nevěřících, nás parazitujících, nás bojujících, nás lhostejných. Hlas Idiota mluví o tom, co je to souznít sám se sebou. Soucítit s okolím a být otevřený k věcem, které k nám přicházejí shora. Je o lásce člověka k člověku, o hledání pravdy v době nadvlády lži,“ uvádí režisér Alexander Minajev.

„Nejsem odborníkem na Dostojevského, ale osobně si myslím, že kdyby nevznikl román Idiot, nevzniknou ani další klenoty jeho geniální mysli a fantazie,“ dodává režisér, který se coby režisér nesetkává s Dostojevského dílem poprvé. V pražských divadlech už režíroval romány Běsi a Bílé noci.

Naopak pro Marka Příkazkého je to zkušenost první. „Ruská tematika pro mne není nová. Dokonce ani s ruským režisérem nepracuji poprvé. Tuto možnost jsem měl již na JAMU. Ale s Dostojevským se setkávám opravdu poprvé,“ svěřuje se herec, který se v sobotu objeví na prknech v titulní roli Idiota a přiznává, že zatím netuší, jak roli Myškina hrát.

„Včera jsem ale dostal od režiséra po zkoušce SMS, se slovy: Děkuji, vše se najednou propojilo a začalo vznášet k Bohu. Tak doufám, že se diváci budou mít na co těšit,“ dodává oblíbený herec.

Zároveň si uvědomuje, že přesah klasické hry Dostojevského do současnosti je až děsivý.

„Odhaluje ohavnosti společnosti, ať již společnosti 19. století nebo současné, tím, že do ní vpustí člověka veskrze kladného, ztělesnění dobra, zobrazení naprosté mravní čistoty a bezúhonnosti, člověka přejícného, což vlastně v dnešním světě znamená idiota,“ uvedl Příkazký, jehož do role podle slov režiséra vybral sám Dostojevský. S postavou knížete Myškina má prý společnou empatii, dokáže se vcítit do druhých lidí a dávat jim druhé šance, což je pro postavu, kterou ztvárňuje, zásadní.

„Snažili jsme se, aby téma korespondovalo s dnešním dnem. Nebude to v moderním pojetí, vždyť se jedná o nedávnou minulost. Nebo vzdálenou budoucnost! Jednoduše téma je pro dnešní dobu velmi aktuální,“ vysvětluje režisér s tím, že v dnešní době může publikum přitáhnout do hlediště divadel jen nějaký šok, kterého se záměrně chtěli vyvarovat.

„Jde o to, aby se lidé uklidnili, aby sledovali témata, která jsou i tak zamlžená v našem životě. Každý by se měl zamyslet, kým opravdu je nebo co by chtěl říct,“ dodal Minajev, jenž se zlínským divadlem spolupracuje poprvé. Vše si pochvaluje, překvapilo ho jen pódium, jehož velikost přirovnal k Rudému náměstí.