A o čem je přesně řeč? Ondina, to je hra rozumu a citu o velkou lásku. „Kouzelná podívaná z pera francouzského dramatika Jeana Giraudouxe měla premiéru loni v říjnu. Jejím režisérem je Adam Doležal, absolvent JAMU, který je známý například z brněnského divadla Buranteatro,“ prozradila Šmardová.

Velkolepost Ondiny zaručuje scéna Jaroslava Milfajta. Hudbu složil David Rotter, kterého publikum zná díky Sluhovi dvou pánů či Opici Žofce. Druhou inscenací je Krása na scéně. Tu v premiéře uvedl vloni v prosinci režisér Pavel Khek.

Krása na scéně je historickou komedií, v níž je hlavním tématem převlek muže za ženu. Ocitáme se v 17. století v Anglii. Divadelním jevištím vévodí stále ještě muži, kteří excelují i v ženských rolích.

Milence krále Charlese II. se však podaří prosadit zákon, který dá šanci ženám proniknout na pódium. Ženy svou šanci využijí a svými vnadami si rychle získají především mužské publikum. Nakonec král zakáže hrát mužům ženské postavy úplně.

Pro Edwarda Kynastona, kterého ztvárnil Radovan Král, nejslavnějšího herce ženských rolí, který vynikal především ve ztvárnění Shakespearových hrdinek, má tento nový zákon dalekosáhlé důsledky.

Vždyť celý život byl díky ženským postavám tak trochu ženou. O co jeho osobnost přichází, když nemůže ztvárňovat ženské hrdinky? Dokáže se přeorientovat na mužské postavy, nebo bude muset úplně opustit divadelní dráhu?

V atraktivních kulisách doby po Williamu Shakespearovi se odehrává komedie, která může připomenout svou atmosférou výborný film Zamilovaný Shakespeare. Postava herce Kynastona je obrovskou hereckou příležitostí.

„Diváci se mohou těšit i na speciální efekty. Na začátku druhé poloviny inscenace sjíždí na scénu ze šestimetrové výšky zpívající Nell Gwynnová. Herečku Kateřinu Liďákovou, která zpěvačku ztělesňuje, spouští na speciálním tahovém zařízení, instalovaném jen pro tento účel, dva technici,“ láká na představení mluvčí Šmardová.

ZUZANA MOLKOVÁ