Vystudoval matematiku a pracoval jako vedoucí výpočetního střediska. K jeho koníčkům patří fotbal, který i aktivně hraje. Baví ho však také práce na zahradě.

Mají operní celebrity hvězdné manýry?

Ředitelem Filharmonie Bohuslava Martinů jsem zhruba pět a půl roku a musím říct, že jsem se povětšinou s žádnými zvláštními požadavky nesetkal. Malou výjimkou je možná Mojca Erdmann. Je to vynikající sopranistka světového formátu, která vystupovala mimo jiné i v Metropolitní opeře v New Yorku. Ve Zlíně ji posluchači mohli slyšet letos v říjnu v rámci našeho festivalu Harmonia Moraviae.

Mojca Erdmann měla nějaké zvláštní požadavky, čeho se týkaly?

Přála si hotel bez koberců. S něčím podobným jsem se dosud nesetkal. Takže jsme jí zajistili ubytování v hotelu Tomášov, který tento speciální požadavek splňuje. Také chtěla, abychom jí zajistili masáž zad. Jako slavná operní pěvkyně hodně cestuje, takže měla nejspíš nějaké problémy.

Objasnila, proč si přeje hotel bez koberců?

Myslím, že to nějak souvisí s alergií. Možná je náchylná na prach, ale po tom jsem už nepátral. Psychická pohoda je velmi důležitá. To platí nejen u umělců, ale i u obyčejných smrtelníků. Všichni to známe z vlastní zkušenosti. Pokud člověk nemusí na nic myslet a vše je zařízeno podle jeho představ, tak podává nejlepší výkony. Snažíme se dělat maximum pro to, aby se u nás umělci cítili dobře a byli spokojení.

Setkal jste se ještě s něčím výjimečným? Přece jenom občas zlínská filharmonie hostí i velké hvězdy.

Právě naopak. Čím větší hvězda, tím příjemnější při osobním kontaktu bývá. Alespoň podle mých zkušeností. Před dvěma lety jsme tu třeba měli Magdalenu Koženou a ta byla úplně bezvadná. Samozřejmě je při jednání s ní nutné dodržovat určité věci, ale pokud je respektujete, je pak velmi vstřícná. Po koncertě zůstala i na raut, aby si s námi a našimi partnery promluvila.

Jaká je návštěvnost koncertů zlínské filharmonie?

Stále vyšší. Určitě bych ale nechtěl, aby vznikl dojem, že naše koncerty jsou vždy vyprodané. V Kongresovém sále máme kapacitu 761 míst. Další místa v řádu sto až sto padesát vstupenek jsme schopni rozšířit o přístavky. Což nejsou až tak špatná místa, přesto, že jsou umístěna na bocích. Jsou za sníženou cenu. Ta je zpravidla téměř poloviční než klasická.

Určitě máte i koncerty, které jsou těsně před vyprodáním, nebo už dokonce vyprodané?

Velký zájem máme třeba o koncert tří klavírů, který bude 12. prosince. Jde o zajímavé zpestření našeho programu. Na pódiu budou společně tři velké klavíry a budou hrát současně. Celá akce je pro nás trochu náročná i logisticky. Máme pouze jeden klavír, takže zbývající dva budeme muset půjčit. Těším se také na lednový koncert významného ruského houslisty Sergeje Krylova. Pan Krylov u nás hrál už zhruba před dvěma lety a byl to neskutečný zážitek. Rychle mizí i lístky na muzikály Jesus Christ Superstar a Hair.

Jaká je šance, že u koncertů, které jsou vyprodané několik měsíců dopředu, se budou přidávat další vystoupení?

Poměrně velká, protože je zde prostor, kdy se lze s umělci domlouvat na dalších termínech vystoupení. Volné lístky bohužel nejsou třeba na koncert s panem Ondřejem Havelkou a Melody Makers.

Přidá Ondřej Havelka ještě další vystoupení?

Uvidíme, jestli se nám ho podaří přesvědčit. Druhý koncert se bude možná konat po Novém roce. Pokud jde o vstupenky na koncerty, připomínám, že naši posluchači si mohou lístky sami zarezervovat přes internet. Na plánku lidé přímo vidí, kolik a jaká volná místa ještě zbývají. Není problém si zavolat přímo na pokladnu a zeptat se.

Kolik si Mojca Erdmann, což je hvězda první velikosti, bere za koncert?

Odpověď na vaši otázku sice znám, ale neprozradím. Není korektní takové věci zveřejňovat.

Je to částka v řádu stovek tisíc?

Určitě. V tomto případě platí, že kvalita je přímo úměrná ceně. Vidím v tom poměrně jednoduchou rovnici. Lidé na naše koncerty chodí, tím pádem máme více peněz ze vstupného. Díky tomu se zvýší zájem sponzorů o zlínskou filharmonii. Protože sponzoři chtějí být vidět tam, kde je hodně lidí. Od sponzorů získáme další peníze, a proto si můžeme dovolit pozvat na koncerty slavnější umělce. Což opět zvyšuje zájem lidí o vystoupení.

Za vystoupení které hvězdy jste zatím zaplatili nejvíce?

Za Magdalenu Koženou.

Předpokládám, že Magdalena Kožená si na sebe vydělala.

Ano. Koncert byl ziskový. Ceny vstupenek se pohybovaly v rozmezí od jednoho tisíce korun do patnácti set. Přesto byl koncert během měsíce kompletně vyprodán. Dokonce jsme tam měli vstupenky i na stání. Celková návštěvnost vystoupení byla 903 posluchačů.

Letos přijede Marta Jandová s Honzou Toužimským, což jsou také osobnosti, které dokážou do koncertních síní přilákat davy?

Dva plánované koncerty 15. a 16. ledna jsou již vyprodány. Domlouváme ale ještě třetí.

Na jakou hvězdu se mohou posluchači v příští sezoně těšit?

Já bych zde rád viděl Jarka Nohavicu.

A z těch zahraničních?

V této chvíli máme už na 99% zajištěnou jednu světově proslulou celebritu, ale smlouvu zatím podepsanou nemáme. Nechci to tedy ještě zveřejňovat.

Filharmonici často hrají v zahraničí, a to někdy i s významnými světovými sólisty. Rýsuje se na příští sezonu nějaké zajímavé jméno?

Tenorista Rolando Villazon, který ve své kategorii patří ke světové špičce. Měli bychom s ním mít měsíční turné po Evropě.

Slyšela jsem, že platy ve Filharmonii Bohuslava Martinů nejsou příliš vysoké a měly by se zvyšovat.

Dalo mi to hrozně práce, ale máte pravdu. Naposledy dostali naši zaměstnanci přidáno v roce 2008. Průměrný plat hudebníka je nyní 19 500 hrubého. Dvě třetiny z nich jsou přitom vysokoškoláci. A vezměte si, že nástupní plat středoškoláka je u nás pouze čtrnáct tisíc hrubého. Hráči, kteří nepatří mezi ty špičkové, mají jen 18 tisíc hrubého.

Co si mám představit pod označením špičkový hráč?

Hráče, kteří na koncertech hrají sólo.

S jakým ročním rozpočtem hospodaří Filharmonie Bohuslava Martinů?

V loňském roce jsme měli rozpočet 58 milionů. Z toho zhruba čtyřicet milionů jsme dostali od města Zlín a Zlínského kraje, tedy od našich zřizovatelů. Zbývající položku v našem rozpočtu, jedná se o zhruba třetinu, si musíme vydělat sami. A to buď hraním na koncertech doma, či v zahraničí. Nějaké peníze dostáváme i od sponzorů.

Předpokládám, že i tak hospodaříte s přebytkem, jak velkým?

Já zastávám teorii, že u příspěvkových organizací je důležité především hospodárně nakládat s prostředky. Mít zisk v řádu statisíců není vrcholem mého snažení. Naopak peníze, které vydělám, případně dostanu od našich zakladatelů, rozumně investuji. Z mého pohledu je ideální mít na konci roku zisk zhruba sto tisíc. A pokud by byl větší, raději koupíme nějaký hudební nástroj. Například dobrý klarinet stojí dvě stě padesát tisíc.

A co jste si v poslední době ze svého zisku pořídili?

V létě jsme koupili za 900 tisíc zhruba 75 kvalitních židlí, jsou nastavitelné podle přání hráčů, kteří na těch židlích stráví celou svou pracovní dobu. Chci, aby orchestr na vlastní kůži pocítil, že máme úspěchy, a hráčům se lépe pracovalo. Je totiž rozdíl, jestli sedíte na jednoduché levné židli, nebo na židli, kterou si můžete nastavit na různou výšku a případně i do různých směrů. V loňském roce jsme zase koupili ochranné plexisklo proti hluku. Některé nástroje, jako jsou třeba trubky, působí z blízka velký hluk. Kryty jsou vytvořeny z čirého plexiskla, takže posluchače to nijak vizuálně neruší. V loňském roce jsme ještě koupili komplet nové notové pulty.