Pendolino jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní se ve Studénce střetlo s nákladním automobilem. Jelo ve směru od Ostravy, po předchozí zastávce ve Svinově.

Do stanice ve Studénce, kde nestaví, vjíždělo plnou rychlostí až 160 km/h táhlou pravotočivou zatáčkou.

Strojvedoucí mohl kamion na přejezdu spatřit až na poslední chvíli. Po nárazu do kamionu vzplála nafta z proražených nádrží a pendolino v plamenech tlačilo vrak kamionu zhruba 600 metrů skrz železniční zastávku. 

"Nehoda se udála v 7.43 na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami. Na místě nehody jsou dle prvotního ohlášení zranění, jejichž počet není dosud znám," uvedl bezprostředně po nehodě Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, s tím, že provoz na trati byl okamžitě v úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník obousměrně zastaven. Pro cestující byly zajištěny náhradní autobusy.

V souvislosti s nehodou zřídil Hasičský sbor Moravskoslezského kraje krizovou linku pro příbuzné cestujících: 950739941.

Michal MerendaVěděl jsem, že to nebude dobré, řekl moderátor rádia, který jel ve vlaku
Jedním z cestujících v rychlíku Pendolino, který se ve středu ráno srazil ve Studénce s kamionem, byl také moderátor Hitrádia Orion Michal Merenda (na snímku vpravo). Jel v pátém vagóně.

„Jel jsem z Ostravy do Prahy. Protože bylo poměrně brzy ráno, tak jsem podřimoval. Najednou jsem cítil náraz, všechny nás to smýklo dopředu. Kolem oken se valily plameny a kouř, všude byl hrozný smrad z kouře. Nevěděl jsem jestli hoří motor, nebo co se děje," líčil první okamžiky po nárazu Michal Merenda.

V tu chvíli dostal strach, podobně jako ostatní lidé ve vagonu a nastala všeobecná panika. „Stevardky se snažily situaci uklidňovat a vyzývaly cestující, aby se zklidnili. Za chviličku se naštěstí otevřely dveře a mohli jsme vyjít ven," pokračoval Michal Merenda.

Ještě než vystoupil z vlaku, tak jej prý na chvilku napadlo, že šlo možná o nějakou technickou závadu na brzdách. „Protože už ve Svinově jsme stáli, že prý byl nějaký drobný problém. Jenže když jsme vylezli ven a uviděl jsem zdemolovaný první vagon, věděl jsem, že to nebude dobré a napadlo mě, že tam možná budou i mrtví," odmlčel se na chvilku Michal Merenda.

Následně dodal, že když pak uviděl zbytky kamionu rozeseté na kolejích, došlo mu, co se stalo. Nepříjemného zážitku se zřejmě je tak nezbaví. „Bylo to opravdu něco, co bych už nikdy víc v životě nechtěl zažít," uzavřel Michal Merenda.

Situace na místě krátce po 16. hodině

Odstraňování škod ve Studénce po srážce pendolina s náklaďákem.

Na devadesát hasičů z celkem sedmi jednotek Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a 14 vozů zasahovalo od rána na místě neštěstí ve Studénce.

„Momentálně čekáme na ohledání místa Policií České republiky. Následně budeme muset rozstříhat přední části vlaku, abychom se podívali do všech skrytých míst, jestli tam někdo nezůstal. Poté budeme spolupracovat s drážními hasiči na odstraňování trosek vlaku a kamionu," řekl Deníku kolem třetí odpoledne Petr Holub z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezské­ho kraje.

Po poledni už na místě zbyly čtyři jednotky a asi tři desítky hasičů. I když teploty oscilovaly kolem třicítky, měli před sebou ještě dlouhou šichtu. „To stříhání bude trvat tak dvě až tři hodiny. Jak dlouho budou trvat další práce, to netuším. Bude záležet na policii a drážní inspekci, kdy dokončí dokumentaci místa činu," řekl Holub.

Přestože hasiči jsou na vysoké teploty zvyklí, dusno jim dávalo i tak zabrat.

„Je to docela náročné. Sledujeme se navzájem, zda někomu není špatně. Zatím se to naštěstí nestalo," podotkl Holub. A dodal, že hasiči mají k dispozici dostatek vody, aby mohli dbát na pitný režim. „Dodržujeme také odpočinkový režim. To znamená, že se v práci podle potřeby střídáme. Většinou to vychází přibližně po dvaceti až třiceti minutách," popsal.

"Z kolejí již zmizela kabina, naloženy a odvezeny byly i plechy, kterých tu byla všude kolem spousta," komentoval odpolední dění ve Studénce krátce po 14. hodině i redaktor Deníku Adam Knesl.

Poškozené pendolino však stále zůstává na místě.

Vlaky Studénkou možná začnou jezdit po půlnoci

„České dráhy začnou kolem 19. hodiny odtahovat vlak, který se ráno srazil s kamionem. Trať je nyní neprůjezdná. Vlaky nahradily autobusy. Místem tragédie by vlaky mohly začít jezdit po půlnoci", řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Policie už podle ní povolila vyklízení vlaku. O to se starají hasiči. Kolem 19:00 by měl z bohumínského depa na místo nehody dorazit nehodový vlak. Jeho posádka rozhodne, jak s havarovanou soupravou naloží. „Pravděpodobně bude na provizorním podvozku odtažena do Bohumína," uvedla Šubová.

Místo nehody je rozsáhlé. Místo střetu a místo, kde vlak zastavil, od sebe dělí několik stovek metrů. Mezi tím jsou rozesety trosky auta a jeho náklad. Například část nápravy se dvěma pneumatikami přistála asi 100 metrů od místa nehody rovnou na jednom z nástupišť.

Z místa střetu už byla odvezena korba nákladního auta. S pomocí jeřábu ji hasiči naložili na auto odtahové služby. Poté hasiči uklízeli místo, kde se nehoda stala. „Pracovníci Správy železniční dopravní cesty pak musí ještě prohlédnout kolejiště. Jsou totiž poškozeny výhybky, kolejový svršek i jedno nástupiště," řekla. Dodala, že je pravděpodobné, že provoz bude obnoven po půlnoci.

„Dnes ještě počítáme, že všechny vlaky v úseku Ostrava – Hranice na Moravě nahradí autobusy. Zítra (Ve čtvrtek) by místem mohly začít jezdit vlaky. Čas obnovení provozu ještě upřesníme," uvedla Šubová.

Hmotné škody jsou téměř 160 milionů Kč

Materiální škody dosahují téměř 160 milionů korun, z toho 150 milionů korun jsou na vlaku. Výši škod upřesnil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. První odhady hovořily o škodě skoro 90 milionů korun.

„Škoda na vlaku je 150 milionů korun," uvedl Drápal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová řekla, že dopravce nyní s dodavatelem vlakových souprav řeší, zda půjde první vůz vlaku Pendolino opravit. Na čtyři miliony vyčíslila škodu polská přepravní společnost, které patřil kamion. Přibližně 3,7 milionu korun bude stát oprava poškozeného železničního svršku.

Řidič kamionu byl střízlivý

Policie ještě nevyslechla polského řidiče kamionu. Ten je zatím v péči lékařů. Policisté zveřejnili, že řídil střízlivý. Potvrdila to mluvčí moravskoslezské policie Gabriela Holčáková.

Dva mrtví, další bojují o život

Oficiální informace, které zazněly na krátké dopolední tiskové konferenci, udávají 2 mrtvé (muži ve věku 39 let z Karlovarského kraje a 49 let z Moravskoslezského kraje), 5 těžce zraněných osob, z toho 3 kriticky, 10 cestujících bylo zraněno lehce.

Vzhledem k rozsahu nehody zasahoval na místě větší počet zdravotníků i hasičů, kteří museli několik cestujících z vlaku vyprostit. Okolí nehody bylo pro média uzavřeno.

Před desátou hodinou byly vyprošťovací práce ukončeny, hasiči však dále prohledávali místo neštěstí.

Ohnivá koule

Podle ředitele hasičů Moravskoslezského kraje Vladimíra Vlčka vlak, když narazil do kamionu, vytvořil ohnivou kouli. Po nárazu vzplála nafta z proražených nádrží kamionu.

Ožehnutých bylo několik prvních vagonů pendolina.

„Momentálně čekáme na ohledání místa Policií České republiky. Následně budeme muset rozstříhat přední části vlaku, abychom se podívali do všech skrytých míst, jestli tam někdo nezůstal. Poté budeme spolupracovat s drážními hasiči na odstraňování trosek vlaku a kamionu," řekl Deníku kolem třetí odpoledne Petr Holub z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezské­ho kraje.

Spekulace o tom, že mezi mrtvými je i strojvedoucí, se nepotvrdily. Ten byl společně s dalšími zraněnými v těžkém stavu transportován do nemocnice.

Jeden z nejzkušenějších 

"Vlak pendolino, který se dnes ráno u Studénky na Novojičínsku srazil s kamionem, řídil jeden z našich nejzkušenějších strojvůdců. Jde o 59letého muže, který pracuje v pražském depu. Dlouhá léta jezdil na dálkových vlacích a expresech. Trať mezi Prahou a Žilinou zná velmi dobře," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tiskové konference se zúčastnili také členové vlády včetně premiéra Bohuslava Sobotky. Ten jménem všech vyjádřil soustrast pozůstalým a zraněným popřál brzké uzdravení.

Podle ministra dopravy provoz na trati bude z důvodu úklidových prací obnoven pravděpodobně až ve večerních hodinách.

Průběh nehody

"Kabina kamionu leží v kolejišti přímo na přejezdu, zbytek toho kamionu, většinou různé plechy a pneumatiky, jsou rozesety všude kolem," popsal ranní situaci na místě nehody redaktor Deníku Ivan Pavelek.

"Pendolino stojí minimálně půl kilometru od místa nárazu, až za nádražní budovou. Na místě se stále střídají vrtulníky, doslova jeden za druhým, aby transportovaly zraněné do nemocnice," dodal.

Podle slov jednoho ze svědků nehody, řidič přijížděl k přejezdu ve chvíli, kdy ještě blikalo bílé světlo, ale vjel na něj, už když se rozsvítilo červené a začaly padat závory.

Zřejmě zpanikařil a zůstal stát.

"Kdyby prorazil závory, nemuselo se to stát. Ty závory ještě byly nahoře, když tam ten kamion vjel. Jenže najednou začaly padat. On popojel asi dva tři metry, aby ho to nesejmulo a zůstal stát," popsal muž obeznámený s kamerovým záznamem situaci.

Potom se podle jeho slov přiřítilo pendolino a smetlo návěs.

„Kabina se otočila na kolejích jak na obrtlíku a asi za dvacet vteřin na to z ní vylezl řidič. Kdyby raději přidal a tu přední závoru přerazil, tolik by se asi nestalo. Jenže co více tady člověk může udělat, dát tam nějakého drába?" okomentoval dál počínání řidiče.

Zabezpečovací zařízení u přejezdu bylo v pořádku

Jak Deníku následně potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský, zabezpečovací zařízení u přejezdu bylo těsně před nehodou v pořádku.

„Železniční přejezd je vybaven videozáznamovým zařízením. Záznam už mají k dispozici vyšetřovatelé. Z toho, co vím, vjel kamion na přejezd ve chvíli, kdy byla v činnosti červená světla na semaforu a závory se spustily v době, kdy bylo vozidlo v kolejišti. Paradoxně, pokud by kamion do závor narazil, nebo je poškodil, bezpečnostní systém by zastavil veškerý provoz na trati. K tomu však nedošlo," řekl Ptačinský.

Deník se spojil také s majitelem vozu, který nehodu způsobil.

„Potvrzuji, že se jedná o kamion naší firmy," řekl Deníku Arkadiusz Witek, zástupce firmy Mawi – transport i spedycja z Nowe Wśi Wielke.

„Telefonicky jsem mluvil s řidičem, který se mi snažil popsat, jak k nehodě došlo. Je v šoku, stejně jako my. Sám právě jedu na místo tragédie, abych zjistil, co a jak se vlastně stalo."

Zásah zdravotníků

První pomoc si bezprostředně po nehodě poskytovali přímo cestující ve vlaku, společně s palubním personálem.

Na pomoc přispěchali také svědci nehody z okolí. Počet zraněných se bude lišit od počtu ošetřených. Ne každý ošetřený je přímo zraněný. Na místě pracují také zdravotní a policejní psychologové.

„Prvotní hlášení hovořilo o přibližně dvacítce zraněných. Na místě události zasahovalo devět týmů zdravotnické záchranné služby, včetně vrtulníku Lékařské záchranné služby a dovoláno bylo pět sanitních vozidel dopravní zdravotní služby," popsal Lukáš Humpl, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezské­ho kraje.

Jak později doplnil, zdravotníci v souvislosti s nehodou poskytovali pomoc sedmnácti raněným. U pacientů ošetřovali poranění hrudníků, hlav, končetin. V několika případech došlo rovněž k amputacím.

„Dva muži utrpěli smrtelná zranění, kterým na místě podlehli. První zemřel ještě před příjezdem záchranné služby, druhý během zásahu. Ošetřeno bylo patnáct pacientů, mužů i žen," doplnil Humpl.

Šest z nich bylo zraněno těžce, tři z nich byli v přímém ohrožení života. „Všichni byli po poskytnutí prvotní lékařské péče transportováni vrtulníkem, či sanitními vozidly, do ostravských nemocnic – pět do traumatologického centra Fakultní nemocnice a jeden do Městské nemocnice," doplnil Humpl.

Dalších osm osob utrpělo poranění středně těžká nebo lehká. Pět pacientů bylo po ošetření přepraveno do spádové nemocnice v Novém Jičíně a jeden do Městské nemocnice v Ostravě. Dva další účastníky železničního neštěstí ošetřili záchranáři na místě zásahu, jejich stav nevyžadoval transport do zdravotnického zařízení.

„Ošetřen byl rovněž muž, který neutrpěl fyzické zranění, ale jevil známky akutní stresové reakce. Posádka záchranné služby jej předala do další péče v nemocnici Bílovec," podotkl mluvčí.

Zdravotnická část zásahu skončila po odvozu posledního pacienta do zdravotnického zařízení pět minut před půl desátou.

Transport zraněných

Dva muži a dvě ženy byli s velmi vážnými zraněními transportováni ze Studénky do Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě, která nemusela podle informací Deníku aktivovat traumaplán (ten se spouští při událostech s vyšším počtem zraněných).

„Mají poranění hrudníku, hlavy, zlomeniny. Jsou tam i amputace. Dva pacienti byli okamžitě operováni. Jeden z nich je nyní v péči jednotky intenzivní péče Traumacentra a zbytek v péči zdravotníků Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny," popsal mluvčí fakultní nemocnice Tomáš Oborný.

Jak doplnil, oba muži jsou v přímém ohrožení života.

Někteří cestující byli převezeni do nemocnice v Novém Jičíně.

"Nemocnice Nový Jičín přijala celkem 5 raněných, z toho se jednalo tři lehce a dva středně těžce raněné pacienty. Mezi lehká zranění patřily oděrky, pohmožděniny apod. Tito lidé byli ošetřeni a propuštěni domů. Dva pacienti museli být hospitalizováni, ale naštěstí nejsou v ohrožení života. Jeden z nich je aktuálně operován," upřesnila před polednem mlučví novojičínské nemocnice Radka Miloševská.

V Bílovecké nemocnici ošetřili jednoho zraněného. „Byli jsme informováni záchranným systémem, že nám přivezou pacienty, abychom plně připravili traumatologickou ambulanci, která se při takových událostech vždy připravuje," sdělila Deníku hlavní sestra Pavla Riedlová a pokračovala: „Přivezli nám jednoho cestujícího polské národnosti s lehkým poraněním páteře."

Prvotní informace

Správa železničních dopravních cest na svém facebooku krátce po nehodě uvedla, že souprava narazila do nákladního vozu převážejícího plechy, který stál na zabezpečeném železničním přejezdu.

„Přejezd byl funkční a ve výstraze. Podle prvních zkoumání kamerového záznamu vjel řidič na přejezd již na červenou, když šly závory dolů," stojí ve zprávě.
Po nárazu ve vysoké rychlosti byl náklaďák vlečen asi 300 metrů, načež došlo i k menšímu požáru.

„Následky jsou bohužel tragické. Na místě je podle prvotních informací jeden mrtvý cestující, tři těžce zranění a desítka lehce," informuje SŽDC na facebooku.

Náhradní doprava

Trať bude ve Studénce kvůli vyšetřování, odstraňování trosek a kontrole bezpečnosti uzavřena asi až do noci. 

„Poté, co jsme získali informaci o nehodě ve Studénce, byli cestující našich vlaků informováni o tom, že ve směru na Ostravu bude vlak končit zřejmě v Hranicích na Moravě. Ministr tam bude mít vlastní auto, pro ostatní cestující zajišťujeme tam náhradní autobusovou dopravu. Podobně to platí v opačném směru. Mezi Hranicemi a Ostravou budou pendlovat 4 autobusy. U dálkového spoje do Košic zvažujeme vedení odklonem přes Valašské Meziříčí," informoval Deník krátce po nehodě také mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Později informace o náhradní dopravě potvrdil. 

Mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou-Svinov zavedly České dráhy náhradní autobusovou kyvadlovou dopravu. „Ze stanice Hranice na Moravě a Ostrava - Svinov odjíždějí vlaky bez čekání na autobusy náhradní dopravy," informují České dráhy na svých stránkách. Obdobně zareagovala i společnost RegioJet, která navíc mezinárodní spoje mířící na Slovensko do Košic odklonila na Vsetín a Horní Lideč.

Ministři ocenili práci záchranářů

Na místo nehody zamířili nejen členové vlády, ale také hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák a starosta Studénky Lubomír Šobich, jenž byl v době události mimo Moravskoslezský kraj.

„Vracíme se z Brna, otočili jsme to a jedeme zpátky," řekl Deníku.

U nehody zasahují také hasiči ze Studénky a jsou tam i pracovníci městského úřadu, kteří mají na starosti krizové situace.

„Jsem s nimi ve spojení, kdyby bylo cokoliv potřeba než se vrátím, aby věci běžely," uvedl Lubomír Šobich s tím, že zatím žádné požadavky ze strany záchranných týmů nezazněly. „Situaci spíše řeší s železnicí," doplnil studénecký starosta.

„Jde o velmi závažnou nehodu. Děkuji všem záchranářům a policistům za velmi rychlý a profesionální zásah, když byli schopni pomoci všem zraněným. Samozřejmě vyjadřuji lítost nad obětmi nehody. Přeji brzké uzdravení zraněným," řekl premiér Bohuslav Sobotka.

Ministři a hejtman MSK ocenili akci záchranných složek.

„Oceňuji koordinaci záchranného systému. Policisté zadrželi polského řidiče kamionu a zvažuje se o uvalení zadržovací vazby. Podle první informací se jedná o lidské selhání, přesné informace potvrdí až vyšetřování," řekl ministr vnitra Milan Chovanec.

Nehoda vlaku.
Snímek z nehody. Foto: Facebook Hitradia Orion

Nehoda se stala jen nedaleko místa, kde 8. srpna 2008 expres narazil do spadlé mostní konstrukce. Neštěstí si tehdy vyžádalo 8 lidských životů a téměř 100 zraněných, z nichž mnozí mají doživotní následky - více zde.