Jako první na otevřené sedlo vyrazili silničáři. „Červenohorské sedlo jsme během uzavírky udržovali jen na přání stavebních firem, které někdy potřebovaly silnici ošetřit. Nyní se vracíme opět ke klasické zimní údržbě. Silnice je bez problémů sjízdná, ve vyšších polohách leží pouze tenká nesouvislá sněhová kaše," uvedl dispečer šumperského cestmistrovství Václav Pěček.

Motoristé se tak po několikaměsíčních dopravních peripetiích dostanou na Šumperskou stranu či opačně plynuleji. Jediná spojnice s Jesenickem vedla totiž přes Ramzovou, řidiče ale na ní kromě velmi hustého provozu zdržovaly opravy železničních přejezdů a trati.

Cestu občas zúžila stavební technika, v některých úsecích se jezdilo na semafory.

„Pro lidi, kteří dojíždějí do práce, to byly obrovské komplikace, cesta se jim někdy prodloužila až o hodinu. Načasování opravy sedla a současně dalších dopravních staveb nebylo šťastné," domnívá se starosta Bělé pod Pradědem Miroslav Kružík.

Řidiči si oddechli

Řada motoristů už otevření důležité spojnice mezi Šumperkem a Jesenickem netrpělivě očekávala.

„Za těch posledních několik měsíců jsem jel do Jeseníku několikrát a opravdu nebylo o co stát, zvlášť když se člověk dostal do kolony. Ještě, že už oprava Červenohorského sedla končí, na novou silnici jsem zvědavý. Ta původní byla po každé zimě samý výtluk, v létě to pak vždy cestáři lepili jak vlaštovky hnízdo," řekl Jiří Novotný ze Šumperku.

Stavbařům finále prací zkomplikovalo chladné počasí, které do Jeseníků dorazilo už v říjnu. Problém nastal v nadmořské výšce kolem tisíce metrů, kde kvůli nízkým teplotám nebylo možné položit finální vrstvu asfaltu. Zapotřebí bylo alespoň teploty nad pět stupňů Celsia.

„Silnice je průjezdná podle plánu od poloviny listopadu, je bezpečná, všude jsou nainstalována svodidla," uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Olomouc Martin Smolka. Podle starosty Kružíka ovšem stavbaři měli počítat s tím, že nástup mrazů i sněhových srážek začátkem října není v Jeseníkách nic neobvyklého.

„Pokud se sedlo zase na jaře zavře, nadšení z toho nebudeme, ale hlavně, ať už se to netáhne. I v dubnu může být v horách na asfaltování chladno," dodal Miroslav Kružík.

Novinkou související s rekonstrukcí je lávka nad vozovkou, která spojuje severní a jižní svahy v populárním lyžařském středisku na Červenohorském sedle. Lyžaři tak nebudou muset přecházet přes frekventovanou cestu, což bývalo za sněžení a v mlze nebezpečné. Na financování mostu z velké části přispěl Olomoucký kraj.

Rekonstrukce Červenohorské sedlo jih v číslech
Hlavní trasa: 7962 metrů
Zárubní zdi: 14 v celkové délce 1853 metrů
Délka mostu: 21,6 metrů
Zhotovitel: Sdružení MTS a Kareta
Příprava stavby: od roku 2002
Zahájení výstavby: říjen 2014
Cena: 248 689 923 korun bez DPH