Po všech administrativních útrapách a starostech překonal posledních pár set kilometrů ze Skopje do Kunovic a pak už zamířil do cíle svého putování v Podhořanech na Chrudimsku.

Největší zdržení, více než měsíční, zažil Richard Santus, když letadlo muselo v Dubaji čekat na povolení přeletu Saúdské Arábie. V průběhu letu se na letadle vyskytly jen drobné závady.

Krojový ples ve Vlčnově s představením družiny a dívek ročníku 2006 i budoucího krále Františka Janči
VIDEO: Vlčnovský ples opanoval král s družinou i děvčaty v krojích. Podívejte se

„Přijde mi, že to letadlo bylo konstruované tak, aby si ho šikovný pilot s technickým myšlením dokázal opravit sám. Proto to, co se dalo opravit, jsem opravil a s tím, co se opravit nedalo, se dalo žít, takže před letadlem smekám,“ prozradil pilot Deníku při mezipřistání na letišti v Kunovicích.

V největší výšce letěl, když se pohyboval čtyři kilometry nad zemí, což však bylo kvůli předpisům v Egyptě.

„Jsem moc šťastný, že mě letadlo nenechalo na holičkách nad mořem nebo někde nad pouští. Přece jen je ten stroj starý 64 let. Přijde mi, že by si to ta aerovka dala s klidem ještě jednou, je ve výborné kondici,“ vysekl letounu pochvalu Richard Santus.

S téměř 20 tisíc kilometry to byla jeho nejdelší cesta za kniplem letounu.

Letadlo československé výroby, vzácný, kultovní stroj Aero 145 s registrací VH-DUH, pořídil Richard Santus v jihovýchodní Austrálii pro historické letecké muzeum v Podhořanech na Chrudimsku.

Letoun byl vyrobený v Československu roku 1960 a následně po vlastní ose dopraven k protinožcům. Od 3. prosince 2023 do 29. ledna 2024 absolvoval zpáteční cestu z australského Narromine Shire do Podhořan.