„Člověk nemůže vyjet jen tak, trať musí mít nachystanou, aby stroj neomlátil o větve. Musíme dokonale znát terén. Úskalí jsou skály, propustky, klády, které se nestihly vytáhnout před zimou. Péče o stroj zahrnuje mazání, ranní předehřev, očistu stroje, kontrolu kapalin, pásů, frézy, radlice,“ vyjmenoval rolbař.

V nadcházející sezoně bude tratě v okolí Červenohorského sedla a Pradědu upravovat zbrusu novou rolbou. Její představení se uskutečnilo ve čtvrtek 10. prosince.

„Pro Jeseníky je v zimě charakteristické běžecké lyžování. Strojová úprava běžeckých stop je dnes běžným standardem. Mikroregion Jesenicko v současné době provozuje tři rolby. Toto je přírůstek do rodiny,“ řekl k novému stroji Petr Mudra z Mikroregionu Jesenicko.

Svazek obcí stroj v hodnotě šesti milionů korun pořídil z dotací Ministerstva pro místní rozvoj a Olomouckého kraje. Financovat bude jeho provoz.

Podle Petra Mudry je smyslem rozšíření flotily roleb zintenzivnění údržby běžeckých tras.

V horském areálu Kraličák na úpatí Kralického Sněžníku se uskutečnily drážní zkoušky nejmodernější šestisedačkové lanovky v Česku od firmy Doppelmayr-Garaventa, modelu D-Line, 11. prosince 2020.
Pod Sněžníkem rozjíždí špičkovou lanovku. Podívejte se na drážní zkoušku

„Ve zdejších klimatických podmínkách se údržba nestíhá. Rolba nemůže jezdit jednou, dvakrát za týden, ideální by bylo nejméně jednou denně,“ zmínil.

Olomoucký kraj na pořízení stroje přispěl bezmála třemi miliony korun.

„Rolba bude sloužit nejen k úpravě stop, ale také k odstraňování zledovatělého terénu. To povede k nižšímu počtu úrazů,“ upozornil hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Stroj PistenBully 100 s šestiválcovým motorem Euromot Stage V dosahuje výkonu 186 kilowatt. Vybaven je přídavnou hydraulikou, dvanácticestnou odklizecí radlicí, frézou pro zpracování sněhu a finišovací lištou pro konečnou úpravu stopy.

„Je to neprodávanější stroj na úpravu běžkařských tratí na světě,“ řekl Daniel Bradáč z prodejní firmy Topkarmoto.

Rolby z Červenohorského sedla upravují trať na Vřesovou Studánku, okruhy Šindelné, trasu po staré koutecké cestě na Dianu, do Koutů k Pelikánovi, na Švýcárnu, Praděd, okruhy kolem Kurzovní chaty, občas jezdí i na Videlský kříž. Od loňska upravují i propojení Dlouhých strání s areálem Kouty. Za dobrých podmínek za den projede i padesát kilometrů tratí.

„My už s novými stroji máme zkušenost, ale tento je ještě novější. Má více elektroniky a možností nastavení. Stopa bude pro běžkaře kvalitnější. Je možné nastavit šířku, přítlaky, tvrdost stop, je to určitě posun dopředu,“ uzavřel Tomáš Chromek.