„Posudkové jízdy se zúčastnili zástupci Českých drah i Národního technického muzea, kteří si pozvali také soudní znalce v oboru strojírenství, aby bylo opravdu vše pečlivě zkontrolováno a posouzeno,“ uvedl Jiří Dobiáš, jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel, která se o Matěje stará.

Posuzoval se technický stav lokomotivy s výjimkou kotle, kvůli kterému Matěj v letošním roce už zřejmě depo neopustí. V těchto dnech totiž končí jeho technická způsobilost.

Soudní znalci podle Dobiáše ohodnotili technický stav lokomotivy jako dobrý. Na souhrnnou zprávu však bude potřeba ještě několik dní počkat.

„Představitelům samosprávy jsme přislíbili vyčíslení všech oprav, které Matěj bude v nejbližší době potřebovat. Proto se byli na mašinu podívat soudní znalci. Bylo by nešťastné použít veřejné peníze na opravu kotle, kdyby hrozilo riziko, že Matěje později odstaví jiná závada,“ řekl Dobiáš.

V úterý 5. března si Matěje mohla užít veřejnost. Jiří Dobiáš prostřednictvím svého profilu na sociální síti pozval všechny fanoušky historického stroje do depa. Zájem ho mile překvapil.

„Odhaduji, že areálem prošlo zhruba tři sta padesát lidí. To je dost vysoké číslo vzhledem k tomu, že jsme s nápadem přišli na poslední chvíli, v neděli. Návštěvníci si mohli lokomotivu vyfotit, povozit se v ní nebo si projít areál, kde se o ni staráme. Vzniklo i několik atraktivních večerních fotografií Matěje,“ konstatoval Dobiáš.

Ochotu podpořit opravu Matěje už nedávno projevili starostové valašských měst i krajské hejtmanství. Podmínkou je však znát podrobný technický stav lokomotivy. Cena kompletní opravy včetně kotle by měla být známa do konce června.

Ve Valašském Meziříčí je Matěj od roku 1986. Od té doby se pravidelně zúčastňuje zvláštních jízd zejména na Valašsku, ale i jinde v republice.

Vloni bez závad najezdil 2064 kilometrů. Majitelem lokomotivy s označením 433.002 je Národní technické muzeum.