Společnost zajišťující hromadnou veřejnou dopravu typická svojí žlutou barvou od 12. prosince ruší všechny vlakové spoje, které doposud zastavovaly například také v Přerově, Hulíně či Otrokovicích. Nové jízdní řády mají reflektovat nerentabilnost, která je podle RegioJetu na Slovácku způsobena dotovanými spoji Českých drah (ČD).

„Sám jsem častým zákazníkem RegioJetu a rušení spojů se mi vůbec nelíbí. Z hlediska kvality služeb, komfortu a ceny neměl na trase Staré Město – Praha konkurenci, ačkoliv v podobný čas jezdí i další soupravy od Českých drah či LeoExpressu,“ lituje Stanislav Horák.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje stát nezohlednil působení soukromých dopravců ve Starém Městě a nijak neomezil objednávání dotovaných spojů od Českých drah. „Přitom, když je na trhu patrné, že je zde dopravce, který dokáže nabídnout odpovídající služby bez dotací, tak by stát neměl další spoje dotovat. Podobně to například funguje na trase Praha – Ostravsko,“ uvádí jeden z příkladů trasy, na níž společnost bude nadále působit.

Převis vlakových souprav zastavujících ve Starém Městě pak má za následek podnákladové jízdné, jemuž soukromí dopravci nemohou dlouhodobě konkurovat.

Proti nařčení z nadměrného vypravovaní takzvaných dotovaných spojů se však ohradilo vedení ČD.

„Na základě objednávky státu zajišťujeme v případě Starého Města tři linky s intervalem dvou hodin po celý den. Dopravní obslužnost je totiž třeba zajistit vždy, nikoliv pouze v lukrativní časy,“ zdůvodňuje dotace mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

K nadměrné kompenzaci vůči Českým drahám podle něj nedochází také proto, že na trase nadále působí další soukromí dopravci. „Arriva Expressy, stejně jako LeoExpress Staré Město neopouští. Dokonce přiznávají, že je tato linka nadmíru lukrativní,“ upozornil mluvčí ČD.

Stejný pohled na celou záležitost zastává také Ministerstvo dopravy, které na dotované spoje poskytuje finance. Podle jejího mluvčího Tomáše Neřolda se poskytují dotace na veřejné služby, které mohou zajišťovat všichni dopravci

Problémem však zůstává, že smlouvy o veřejných službách jsou často uzavírány bez výběrového řízení, a to právě s Českými drahami.

„Je pravda, že je dosud počet ostatních dopravců ve veřejných službách malý. To se ale změní po otevření veřejných služeb hospodářské soutěži, po vstupu do platnosti takzvaného čtvrtého unijního balíčku,“ dodal Tomáš Neřold.

Čtvrtý železniční unijní balíček
Jedná se o soubor legislativních změn oslabující dopravce, které dodnes vlastní stát na trhu s vlakovým spoji. Jedním z nejdůležitějších prvků tohoto balíčku pak má být změna v udělování zakázek na veřejné služby. Ty by nově měly být soutěženy ve veřejném výběrovém řízení. I díky tomu by tak na dotace od státu v mnohem větší míře mohly dosáhnout dopravci konkurující Českým drahám. V současnosti se o podobě balíčku stále jedná, takže není zatím znám datum jeho vstupu v platnost.