Břicho jako nafukovací balon mívá čas od času každý z nás. Jak se nadýmání co nejrychleji zbavit? Přítomnost zvýšeného množství plynu ve střevech nazývají lékaři meteorismem. Plyny vznikají přirozeně, průměrný člověk vytvoří přibližně půl litru střevních plynů denně a v průměru si od nich uleví asi čtrnáctkrát denně, píše Wikipedia

Ačkoliv se o zvýšené plynatosti mluví jako o chlapském problému, postihuje zejména ženy, které jej však maskují lépe než muži.

Někdy je to signál nemoci

Za nadměrnou plynatost může i užívání různých léků nebo potravinové intolerance. V případě častých a opakovaných bolestí a nadýmání bývají na vině histaminová, laktózová či fruktózová intolerance, případně celiakie nebo alergie na konkrétní potravinu nebo její složku.

Zadržovat vylučování plynů se nedoporučuje, neboť by mohlo vyústit v chronickou poruchu trávení.

„Zvýšená tvorba plynů ve střevě a jejich následný odchod z trávicího traktu mohou výrazně ovlivnit náš životní komfort. Ve většině případů se jedná o přirozený biologický proces, ale může jít o příznak různých onemocnění trávicího traktu, například nemocí žaludku, tenkého i tlustého střeva, jater, žlučníku a žlučových cest či slinivky břišní,“ říká lékárnice Dana Pavelová. Podle jejích slov je třeba  všechny tyto nemoci při trvalejších problémech s nadýmáním vyloučit.

Určitě stojí zato netrpět, zbytečně neodborně neexperimentovat s dietami vyřazujícími různé potraviny, a vypravit se za gastroenterologem na vyšetření. K lékaři běžte hned, pokud jsou plynatost a nadýmání spojeny s tuhými křečovitými bolestmi břicha, zácpou, průjmem nebo zvracením.

Lákavé, ale nadýmavé jídlo

I když má člověk trávicí systém v pořádku, existují potraviny, které nadýmání způsobují, jako jsou zelí, luštěniny nebo česnek. Jedna možnost je se jim vyhýbat. Ale jelikož se často jedná o zdravé potraviny nebo jídlo, které milujeme a neumíme si je tu a tam odepřít, je možné vzniklé trávicí obtíže alespoň zmírnit, ideálně přírodní cestou.

Tady je pět rad, které mohou od plynatosti pomoci:

1. Začněte u jídelníčku a pohybu
Nadýmání je spíše příznak než samotný trávicí problém. V první řadě je třeba se zaměřit na odstranění příčiny, kterou bývá nevhodná skladba stravy, nesprávné kombinace potravin a nedostatek fyzické aktivity. Doporučuje se konzumace lehčeji stravitelných jídel a pravidelný pohyb, který napomáhá lepší peristaltice střev.

2. Dobře vařte luštěniny
Luštěniny vždy dostatečně namočte, alespoň na šest hodin - podle velikosti a typu luštěnin. Poté vodu slijte, luštěniny propláchněte a zalijte znovu čistou vodou. Luštěniny můžete vařit v tlakovém hrnci. Jakmile dosáhnou bodu varu, buď je sceďte a vyměňte vodu v hrnci za studenou, nebo dolijte k horké vodě studenou, a to opakujte několikrát - vždy, jakmile začne voda vřít. Nakonec přidejte majoránku, saturejku, bazalku, tymián, koriandr nebo anýz, velmi vhodné je přidat i kousek řasy kombu či wakame.

3. Hltání se nevyplácí
Na zvýšenou tvorbu plynů a s tím související problém s nadýmáním má zásadní vliv i způsob přijímání potravy – stravujeme se rychle, ve spěchu, často jíme vestoje a jídlo nedostatečně rozkoušeme. Při jídle tak polykáme velké množství vzduchu. Takže tempo jídla zmírněte a každé sousto pořádně rozkousejte.

4. Využijte přírodní silice
V případě nadýmání má neodmyslitelné postavení kmínová silice. Snižuje povrchové napětí žaludečních šťáv, čímž dochází k rozpadu plynových bublin. Rovněž upravuje střevní mikrobiom. Také máta peprná má vynikající účinky při problémech s trávením, a proto už naše babičky při nich doporučovaly mátový čaj. Máta peprná tiší bolest a uvolňuje křeče. Je možné si buď doma připravovat vlastní odvary z kmínu a máty, nebo se vypravit do lékárny.

„Můžeme pacientům nabídnout rostlinný lék s obsahem kmínové a mátové silice, které působí synergicky. Účinná látka se rozpustí až v tenkém střevě, tedy přesně tam, kde její účinek potřebujeme,“ vysvětluje farmaceutka.

5. Zkuste další pomoc z lékárny
V lékárně jsou volně dostupné také přípravky s obsahem simethiconu, a to ve formě kapek, kapslí či v ústech rozpustného prachu. Potíže lze zklidnit i bylinkovými čaji nejen s mátou a kmínem, ale také s fenyklem a anýzem. Význam má užívání probiotik, které upravují složení střevního mikrobiomu a napomáhají tak správnému zažívání.