Koncept Blue Monday původně popsal v roce 2005 psycholog Cliff Arnall. Na žádost jedné cestovní kanceláře, která chtěla zvýšit svůj lednový prodej přímořských dovolených, vymyslel pseudovědeckou rovnici, kterou najdete třeba na Wikipedii, pomoci níž označil leden za nejdepresivnější období roku.

Vzorec na výpočet deprese

V tiskové zprávě, kterou cestovní kancelář tehdy vydala, se tvrdilo, že Modré pondělí bylo vypočítáno „vzhledem k různým faktorům“, které zahrnovaly úroveň dluhu, teploty, dny do příštího státního svátku, počet dní od výplatního dne, průměrné hodiny denního světla a další faktory. Jak uvádí britský web standard.co.uk, vzorec, který vypočítal nejvíce depresivní den, byla rovnice, která „umožňuje vypracovat den s nejvyšším ‚depresivním faktorem‘.

V pondělí je nejvíc sebevražd

I když šlo jenom o reklamu, nikoliv o solidní vědecký počin a Arnall posléze čelil velké kritice z řad odborníků, pojem Blue Monday se uchytil a jako označení existuje dodnes. Co k tomu přispívá? Jde o pondělí, a to se obecně považuje za nejméně oblíbený den týdne. Podle Českého statistického úřadu  v pondělí lidé páchají nejvíc sebevražd. V polovině ledna se navíc v životě mnoha lidí nahromadí faktory, které mohou vyvolat pocity smutku a špatné nálady.

Jsou za námi Vánoce, které nejsou pro všechny domácnosti zrovna svátky klidu a pohody. Pro mnoho lidí naopak představují nejvíce stresující a finančně náročné období roku.

Tma i zoufalství ze stavu světa

Náladě neprospívá ani chladné a pochmurné lednové počasí, kdy trávíme více času v uzavřených prostorách. Svou roli hraje minimum slunečního svitu, s jehož nedostatkem se hůře vyrovnává podle odhadů až 60 % populace. Jaro je navíc stále v nedohlednu, stejně jako delší svátky nebo prodloužené víkendy.

Dalším faktorem špatné nálady v posledních letech pak může být i politické napětí u nás i ve světě, či pandemie covid-19.

Deprese versus špatná nálada

Jak vysvětluje psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Zuzana Kostelníková, teorie, že může existovat jeden jediný nejdepresivnější den v roce, je zavádějící: „Termín deprese používá mnoho lidí, když chtějí popsat svou špatnou náladu, smutek nebo splín. Ty se čas od času objeví u každého a jsou přirozenou součástí života. Klinická deprese je však zdravotní problém, který má dlouhodobější charakter, nese s sebou výrazné vyčerpání zdrojů člověka, a především zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu života. I přesto, že si v praxi všímáme období, ve kterých stoupá počet pacientů s depresivní symptomatikou, neexistuje den, kdy deprese udeří více než obvykle.“

Z odborného hlediska není proto vhodné používat termín Blue Monday ve spojitosti s diagnózou, ale spíše v lidovějším pojetí slova „depresivní“.

Porucha jen na sezónu

Pokud bychom přesto hledali souvislost mezi Blue Monday a depresí, můžeme ji částečně najít v takzvané sezónní afektivní poruše. Ta souvisí se změnami ročních období a nejčastěji se objevuje právě v zimních měsících, kdy je méně přirozeného slunečního světla. To může u některých citlivých jedinců vyvolávat přechodné příznaky v podobě nedostatku energie, potíží se soustředěním nebo pocitů beznaděje.

Psycholog na dálku

Pokud ovšem zmiňované příznaky přetrvávají delší dobu a prohlubují se, je nutné vyhledat odbornou pomoc. Může to být psycholog, psychiatr, praktický lékař, nebo alespoň anonymní krizová linka. Dnešní doba navíc umožňuje spojit se s odborníky i online, takže lidé s psychickými problémy mohou svůj stav konzultovat prostřednictvím internetu z bezpečí domova.

„Poradenství týkající se duševního zdraví je v poslední době velmi vyhledávané. Téměř deset procent našich klientů využilo během uplynulého půl roku konzultaci s psychologem prostřednictvím našeho online zdravotního portálu v rámci pojištění Klinika Generali České,“ uvádí Markéta Filová, senior manažerka z Generali České pojišťovny.

Odvaha požádat o pomoc

„Je naprosto v pořádku vyhledat odbornou pomoc, o svých pocitech se nemusíte stydět mluvit. Přiznat si psychický problém není projevem slabosti, spíše naopak – je to důležitý, a pro někoho velmi odvážný krok. A pokud je online terapie takovým prvním krokem k řešení duševního zdraví, může být stejně přínosná jako osobní návštěva lékaře,“ dodává Zuzana Kostelníková.

Tipy, jak zahnat chmurnou lednovou náladu
- Sezónní deprese obvykle mizí s příchodem jara a příznivějšího počasí. Už teď ji lze tedy zmírnit fototerapií umělým světlem.
- Při pochmurných stavech podle psychologů pomáhá dodržování pevného denního režimu, který zahrnuje pravidelný spánek, výživnou stravu, cvičení a vyhrazení času pro sebe.
- K lepší náladě pomůže omezení konzumace alkoholu. Ten totiž působí, že v mozku klesá množství určitých neurotransmiterů, speciálních látek, které nám pomáhají cítit se dobře.