Na její mobilní telefon byla doručena textová zpráva ve znění: „Dobrý den, omlouvám se, že vyrušuji, ale omylem jsem si k Vám poslala svou sms s přihlášením. Můžu vás požádat o přeposlání? Je to pro mě velice důležité, ještě jednou se omlouvám a děkuji."

Ochotná a důvěřivá žena jí onu sms opravdu přeposlala. Krátce poté ji informoval operátor, že právě někomu dobila kredit za pět tisíc korun. Své oběti však podvodníci nepřipravují o peníze pouze prostřednictvím mobilů či e-mailů. Někteří dokonce volají a tvrdí, že se stal omyl a žádají o přeposlání přístupových kódů.

Nic netušící důvěřiví lidé však nevědí, že ve skutečnosti podvodníkům posílají svá vlastní přístupová hesla, která jsou pak následně zneužita. Své oběti si mobilní piráti hledají také na sociálních sítích. A pozor by si měli dát hlavně ti mladší, kteří na nich komunikují denně. „Již se stalo, že se dívce ozval z profilu její tety podvodník," vzpomněl na nedávný případ mluvčí krajské policie Petr Jaroš.

„Dívka si opravdu myslela, že si píše s tetou. Podvodník ji jménem tety požádal o laskavost. Kvůli rozbitému telefonu ji poprosil, aby rychle napsala své telefonní číslo, neboť potřebuje někam poslat kód pro platbu přes internet. Dívka pak kódy přeposlala a přišla o několik set korun," přiblížil Petr Jaroš. Policisté na Zlínsku se těmto činům důsledně věnují a širokou veřejnost před tímto podvodným jednáním varují. Podobně podvedeny byly v minulosti totiž v kraji desítky osob.

„A jednalo se z větší části o přestupkové jednání, neboť pro splnění skutkové podstaty trestného činu podvodu je nutná škoda nikoli nepatrná, tedy alespoň 5000 korun," uvedl za zlínskou krajskou policii její mluvčí. Zákon ukládá v případě prokázání trestného činu podvodu trest odnětí svobody až na dvě léta.

Jak by tedy měli lidé reagovat v případě, když jim dojde e-mail, který se jim nezdá, nebo podobná sms? „Naprosto na tyto podezřelé zprávy nereagovat. Každopádně nic nikomu nepřeposílat," zdůraznil Petr Jaroš. Poradil také, jak by se měli lidé zachovat v případě, pokud se již stali oběťmi mobilních, internetových, telefonních či e-mailových podvodníků.

„Doporučuji, aby učinili oznámení na jejich příslušném policejním obvodním oddělení. Policisté toto zaevidují a budou se tímto jednáním dále zabývat," dodal policista.

ČESKÁ POŠTA:

Co se týká klientů České pošty, ta nedávno upozornila na další podvodný e-mailový útok.

Tentokrát je zasílán z adresy: noreply@czposta.net. „E-maily z uvedené adresy nemají s Českou poštou nic společného. Pokud uživatel klikne na stažení souboru, do počítače se mu stáhne malware. Jedná se o škodlivý kód Win32/Spy.Hesperbot.D, trojský kůň," uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová. Apeluje zároveň na klienty České pošty, aby v žádném případě v e-mailu na žádné odkazy neklikali ani na e-maily neodpovídali. „Pokud tak klient učiní, je přesměrován na podvodné webové stránky a do počítače se mu může stáhnout škodlivý kód a případně může dojít i ke zneužití dat klienta, včetně osobních a přístupových údajů," varuje mluvčí. Dodala také, že podvodné e-maily jsou psány ve formě „Informace o zásilce", kde najde klient údaje o nedodání zásilky a upozornění na možné sankce.

E.ON:

Někteří zákazníci společnosti E.ON se mohli setkat s e-mailovou korespondencí, kde byli upozorněni na to, že mají u energetické společnosti E.ON dlužné částky za odběr elektřiny s hrozbou, že pokud zákazník nezaplatí, může být dluh navýšen o úroky z prodlení. „Tato výzva pochopitelně nepochází od nás. Upozorňujeme proto naše zákazníky, aby na ni vůbec nereagovali," apeluje tiskový mluvčí E.ON Vladimír Vácha s tím, že se společnost pravděpodobně obrátí na orgány činné v trestním řízení. Adresa, ze které jsou maily rozesílány, je eon.pohledávky@gmail.com. Podle vedoucího zákaznické linky společnosti E.ON Tomáše Rokose by klienti měli vědět, že upomínky z oddělení managementu pohledávek odcházejí výhradně korespondenční cestou pro zákazníky z řad domácností a podnikatelů. „Jen u velkoodběrů dochází k upomínání formou e-mailu," zdůraznil za společnost E.ON Tomáš Rokos.

VODAFONE:

Adéla Konopková, zástupkyně tiskové mluvčí společnosti Vodafone, zákazníkům radí, jak nenaletět podvodným sms zprávám.

„V první řadě nikomu nikdy nesdělovat kód, který přišel v sms. Je to stejné jako s přístupovým kódem do bankovnictví nebo s PIN kódem platební karty. Také je neříkáme žádné třetí osobě," vysvětlila. Podle pracovníků společnosti Vodafone není možné, aby volal někdo z Vodafone a kód po zákazníkovi chtěl. „Pokud někdo volá a říká, že je z Vodafone a kód chce, zákazník ho nemá sdělovat, není to náš operátor. Toto neděláme. Banka taky nebude chtít PIN platební karty," zdůraznila Adéla Konopková. „Změnili jsme text sms, kterou zákazník s kódem dostává, a zákazníka jasně v první větě varujeme, že autorizační kód k M-peněžence nikomu nemá sdělovat," přiblížila.