„Nechal jsem vůz na parkovišti. Druhým vozem jsem odjel na dovolenou na Vranov. Další den ráno mi přítelkyně volala, že auto na parkovišti není.“ Tyto a mnohé další výpovědi zazněly v pondělí, při četní listinných důkazů u krajského soudu ve Zlíně.

Ten začal rozplétat rozsáhlé krádeže osobních i nákladních vozidel na území Zlínského, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje v období od května 2016 do srpna 2017. Měla za nimi stát organizovaná skupina pěti obžalovaných Slováků. Podle žalobce Jana Zubka má gang na svědomí téměř třicet odcizených vozidel.

ŠKODA PŘES 13 MILIONŮ

Slováci se měli zaměřit zejména na vozy továrních značek Audi, Škoda Octavia a Superb, dodávky Renault Master, Fiat Ducato. Škoda, kterou měl organizovaný gang způsobit, je značná, přesahuje 13 milionům korun.

Za zvlášť závažný zločin krádeže, přečin neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku a přečin poškození cizí věci může pětice obžalovaných v případě prokázání viny strávit až deset let za mřížemi.

I když byli muži v minulosti v Česku, na Slovensku i v Rakousku soudně trestáni (zejména za majetkovou trestnou činnost – pozn. red.), všichni svorně u soudu tvrdili, že jsou nevinní.

Hlavní obžalovaný Libor B. dokonce uvedl, že řídící jednotky z ukradených vozidel, které u něj v garáži policie našla, má na svědomí právě ona. Prý mu je tam podstrčila.

„Policie mě držela na zemi a operativci prohledávali garáž. „Už to máme, můžete ho zvednout“, zavolali nakonec,“ naznačoval obžalovaný.

EXPERTÍZY ZNALCŮ POMOHLY

I další ze skupiny Marek H. tvrdil, že s krádežemi vozidel neměl a nemá nic společného.

„Jen jsem se účastnil výměny kol na Audi. Je možné, že se mé DNA a pachová stopa dostala do auta, protože jsem byl na společné zkušební jízdě,“ dušoval se.

Právě znalecké expertízy, podrobná práce kriminalistů a také přeshraniční policejní spolupráce pomohly skupinu pachatelů zadržet a obvinit.

„Chci vyzvednout spolupráci se slovenskými kolegy, která pomohla usvědčit pachatele,“ uvedl žalobce Jan Zubek. Podle něj se ani jedno z odcizených vozidel nepodařilo najít.

„Nikdo neví, kde jsou,“ zmínil žalobce s tím, že ve skupině probíhala dělba práce.

„Přijížděli do ČR v nepravidelných intervalech v tzv. doprovodných vozidlech. Nejprve vytipovali automobil. Následně se skupina rozdělila. Jedna část hlídala okolí a další členové za použití speciálního technického vybavení vnikali do těchto vozů. Následně s nimi po jejich nastartování a v doprovodu doprovodných vozidel odjeli přes státní hranici na blíže nezjištěné místo ve Slovenské republice,“ zaznělo v obžalobě.

Hlavní líčení pokračuje v úterý a ve čtvrtek.