„Bohužel s takovými lidmi se naši zaměstnanci setkávají poměrně často. Vesměs jde o verbální útoky, které se však stupňují. Nezřídka jsou agresoři i opilí,“ potvrdila mluvčí zlínské radnice Marie Masaříková.

K poslednímu podobnému útoku došlo uplynulou středu. Osmdesátiletý senior vyhrožoval zlínské úřednici. Pak ji dokonce berlí zatlačil k oknu. Jedinou možností ženy, jak se proti takovému agresorovi ubránit, bylo zavolat městskou policii.

„Žádné kurzy sebeobrany neabsolvují. Pouze se účastní kurzů, jak komunikovat s lidmi. Rovněž jim nedáváme ani slzné či pepřové spreje. K dispozici mají nouzové tlačítko pod stolem, které mohou v případě nouze použít. Signál pak upozorní městskou policii, že úředníci potřebují pomoc,“ konstatovala ještě mluvčí.

Zlínští strážníci tak na radnici i se zapnutými majáky míří i několikrát do měsíce. „Několikrát do týdne nás rovněž volají k lidem, kteří tam přijdou v opilém stavu,“ sdělila mluvčí strážníků Šárka Škubalová.

Problémoví klienti občas pěkně potrápí také úředníky na radnici v Kroměříži.

„Občas se stane, že jsou někteří lidé hrubí, většinou jde však pouze o slovní napadání. Nejčastěji se podobné situace řeší na přestupcích a také na sociálním odboru,“ informoval mluvčí kroměřížské radnice Pavel Zrna.

V takovém případě se úředník snaží provokatéra nejdříve slovně zpacifikovat sám. Když už však návštěvník úřadu překročí určitou mez, pracovník si na pomoc přivolá městskou policii.

S neurvalým chováním některých občanů mají své zkušenosti také úředníci na Valašsku. Například úřednice sociálního odboru ve Valašském Meziříčí zažila i případ, kdy na ni nespokojený a navíc opilý klient vytáhl nůž, se kterým si poté výhružně pohrával.

„Tato událost je ale už dva či tři roky stará. Skutečné fyzické napadení u nás nepamatuji,“ přiblížil mluvčí meziříčské radnice Josef Beneš.

Naopak poměrně časté jsou podle něj slovní urážky a napadení. „Nejkritičtější je to bezesporu právě na odboru sociálních věcí. Někdy padne peprnější slovo také na odboru stavebním,“ připustil Beneš.

Radnice proto vymyslela způsoby, jak vypjaté situace řešit. Pracovníci sociálního odboru například mohou v nejkritičtějších chvílích využít pohotovostního tlačítka, které zalarmuje kolegy v ostatních kancelářích.

„Další možností je způsob umístění nábytku, který vytvoří jakousi překážku. Vypjatých jednání se také účastní více úředníků,“ přiblížil Beneš, s tím, že do budoucna, pokud by konfliktních případů přibývalo, nevylučuje radnice ani zavedení kamerového systému.

Na uherskohradišťské radnici doposud žádné vážnější napadení řešit nemuseli. „Zejména pracovnice na odboru sociální péče to častokrát nemají jednoduché, ale ani tady zaplaťpánbůh zatím k žádnému vážnějšímu napadení nedošlo,“ říká tisková mluvčí města Petra Zemčíková.

Poměrně časté ovšem bývají verbální útoky ze strany některých občanů. „Tito lidé jsou v tíživé životní situaci a úřednice jsou první na ráně, na kom se mohou vybít, takže se to stává. Pracovnice však i nepříjemné situace vždy zvládly samy a třeba policii jsme nikdy volat nemuseli,“ uzavírá Zemčíková.

Zpravodajové Deníku