„V uplynulém roce jsme v rámci Zlínského kraje evidovali 47 krádeží katalyzátorů. Z tohoto počtu je 14 skutků evidováno jako trestný čin, ve zbytku se jedná o přestupkové jednání. V letošním roce se ve Zlínském kraji stalo již 26 krádeží katalyzátoru,“ sdělila krajská policejní mluvčí Lenka Javorková čísla za leden a za únor.

Počet tohoto typu krádeží však raketově rostl i v březnu.

„Od začátku března jsme ve Zlínském kraji zaznamenali 15 případů krádeže či pokusu o krádež katalyzátoru. Devět případů je z Uherskohradišťska a šest ze Zlínska,“ dodala Lenka Javorková.

V prvé řadě se podle jejích slov jedná o krádež cizího majetku, takže majiteli vzniká majetková újma. Dále pak jde o krádež součástky motorového vozidla, která má svoji funkci na znečišťování životního prostředí, hluk, vyšší spotřebu a podobně.

Obrana je složitá

„Obrana proti zlodějům je pro majitele těžká. Měli by svá vozidla parkovat na bezpečných a osvětlených místech, využívat zabezpečovací systémy, popřípadě se spoléhat na všímavé lidi, kteří policii hlásí podezřelé osoby,“ uvedla policejní mluvčí na dotaz Deníku.

Katalyzátory následně končí zpravidla ve sběrných surovinách. V automobilech se totiž používají k přeměně jedovatého oxidu uhelnatého a oxidů dusíku na neškodný oxid uhličitý a dusík za pomoci vzácných a drahých kovů jako je Platina, Rhodium, Palladium, které obsahuje.

Například ve sběrných surovinách staroměstské společnosti Kovosteel Recycling vyplatí podle typu za odevzdaný katalyzátor od 50 do 1000 korun.

Likvidátoři pojistných událostí z Generali České pojišťovny řeší prevenci těchto krádeže v rámci havarijního pojištění, které má v České republice sjednáno ke svým vozidlům zhruba 20 procent motoristů.

„Doporučujeme proto u vozidel, která jsou filtrem pevných částic vybavena, zcela určitě mít havarijní pojištění s adekvátním krytím. Nejen u nových, ale také u starších vozidel jde o díl, který mnohdy stojí i desítky tisíc korun,“ upozornil před časem Jan Marek z Generali České pojišťovny.

Zpracování a recyklace automobilových katalyzátorů:
Spočívá v oddělení kovového obalu a jeho součástí od vnitřní keramické vložky. Keramická vložka se dále zpracovává na kulovém mlýnu, kde vznikne velmi jemná homogenní drť, která je podmínkou pro přesné stanovení obsahu drahých kovů pomocí spektrometrické analýzy. Zdroj: vykupautokatalyzatoru.cz