Svými zážitky se mohou pochlubit i řidiči, kteří vozí ve vozidle své čtyřnohé miláčky, které nemají v přepravních boxech či jinak zajištěné. Nebo ti, kteří stačí řídit a ještě psát sms zprávy.

„Jela jsem autem po dálnici, opravdu rychle. Ve voze se mnou cestoval i můj pes jezevčík. Seděl na sedadle spolujezdce. Zničeho nic mi těsně před Otrokovicemi skočil do klína. Strašně jsem se lekla a dostala jsem smyk. Jediné štěstí bylo, že nejelo žádné další auto. Od té doby se mnou pes nejezdí," svěřila se se svým zážitkem Magda Štěpánková ze Zlína.

„Psal jsem sms domů, že za chvíli přijedu," vzpomenul Pavel Dorňák. Protože se v tu chvíli nevěnoval řízení, nevšiml si stojícího vozu před ním. Naštěstí stačil vozidlo včas zabrzdit. „Ta esemeska mohla být má poslední," přiznal.

Nehody, při kterých je na vině nepozornost řidiče, se ve Zlínském kraji stávají poměrně často. „Řidiči za jízdy nejčastěji telefonují. Jsou ovšem i tací, kteří píší sms, vyřizují emaily, hledají v mapě, dívají se na filmy, po případě se oddávají intimním radovánkám," vyjmenoval některé z případů mluvčí zlínské policie Petr Jaroš. „Všechny tyto činnosti můžou mít ale tragické následky," varuje policista.

Mezi základní povinnosti každého řidiče patří povinnost věnovat se plně řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. V případě porušení hrozí řidiči v blokovém řízení až dvoutisícová pokuta. „Možná kdyby postihy za takové chování za volantem byly vyšší, nedocházelo by k němu," myslí si expert na bezpečnost v dopravě Zdeněk Patík. Podle něj lze například psaní sms zpráv při řízení motorového vozidla přirovnat k tomu, jako by vozidlo řídil řidič s jedním promile alkoholu v krvi.

„Také řidiči, kteří například při řízení kouří, jsou nejen pro sebe nebezpeční. Představte si, když řidiči spadne například žhavý popel za košili," podotýká Zdeněk Patík. „Řidiči hromadné dopravy nesmějí kouřit, toto pravidlo by mělo platit i pro řidiče osobních vozidel," myslí si.

Co se týká přepravy zvířat, která jsou volně ve voze, krajský koordinátor BESIP vzpomněl na jeden tragický případ.

„Jednou cestovala celá rodina. Ve voze měli želvu a ta vlezla pod brzdový pedál. Následující nehodu pak nikdo z cestujících ve vozidle nepřežil," popsal Zdeněk Patík.

Proto odborník radí všem, kteří převážejí zvířata, mít je zavřená v bezpečných přepravních boxech. „Pomohou i popruhy, sítě nebo mřížky, oddělující prostor určený pro zvíře a kabinu vozu," radí Zdeněk Patík.

Jak on, tak i policie varují před volným pohybem zvířat ve voze. „Při nárazu to může mít fatální následky," zdůrazňují.

Bezpečnostní expert ještě doporučuje řidičům, kteří vozí malé děti na zadních sedadlech, aby si své vozidlo vybavili vnitřním přídavným zpětným zrcátkem, které mají vozidla v autoškole.

„Pokud se někdo otočí dozadu na děti, zpravidla s hlavou pohne i rukou, což může mít za následek, že řidič změní směr jízdy," doplnil Zdeněk Patík. A co si myslí krajský koordinátor BESIP o zmiňovaném sexu za volantem? „Podle mne je to pokus o sebevraždu," uzavřel dopravní expert.

Jak se (ne)věnujeme řízení

91 procent - Tolik řidičů považuje podle průzkumu, který provedla Pojišťovna Generali, telefonování bez hands-free za nebezpečné

97 procent - Tolik řidičů považuje za nejnebezpečnější kromě textových zpráv používání internetu a čtení, například novin nebo používání tabletu

46 procent - Tolika lidem vadí volání s hands-free

63 procent - Takové procento řidičů je přesvědčeno o tom, že konzumace nealkoholických nápojů za jízdy řidiče rozptyluje. Doplňování tekutin za jízdy praktikuje přitom téměř polovina řidičů

43 procent - Takové procento šoférů se věnuje při řízení jídlu, cigaretu si neodepře více než 15 procent z nich.

17 procent - Takové procento žen hlídá obvykle v autě při řízení děti. Muži hlídají děti v 11 procentech případů. Ovšem 93 procent odpovídajících je přesvědčeno, že pozornost věnovaná dětem v autě řidiči narušuje koncentraci a ohrožuje tak bezpečnost provozu.

Zdroj: Generali Pojišťovna