Jednom během ledna už mají řidiči za sebou kolem osmdesátky testů. Kontrolují se namátkově při ranním nástupu do zaměstnání a kdykoli během směny.

„Naši řidiči jsou asi více pod kontrolou než například řidiči příměstské autobusové dopravy. Proto se také při testování s alkoholem v dechu našich řidičů téměř nesetkáváme a ani policisté u nás při svých kontrolních akcích za řadu let žádného řidiče pod vlivem alkoholu nezjistili,“ pochvaluje si ředitel DSZO Josef Kocháň.

Vloni se stalo jenom jednou, že řidič při kontrole nadýchal – 0,25 promile. V takovém případě je vedení striktní. Řidič už nevyjede a prohřešek končí rozvázáním pracovního poměru.

Měřidlo alkoholu v dechu pořídila DSZO v roce 2012 asi za 40 tisíc korun. Každého půl roku prochází kalibrací. Práce s ním je prý velmi rychlá. „Pořadová čísla, časy a výsledky všech měření se ukládají v paměti přístroje nebo mohou být na místě vytištěny na pásce přenosné tiskárny,“ upřesnil hlavní dispečer Josef Polách. Přístroj pracuje ve dvou režimech. Jen několik vteřin trvá orientační test. Pokud je výsledek pozitivní, následuje opakované a delší dýchnutí, kdy přístroj ukáže konkrétní hodnotu alkoholu s přesností na setiny promile. Kdyby řidič s výsledkem nesouhlasil, má možnost podstoupit odběr krve.
„Čas od času připravíme také plošnou kontrolu, kdy si musí do čidla přístroje dýchnout každý, kdo ráno nastupuje službu. Stalo se také pravidlem, že test na alkohol musí absolvovat řidič, který přijde na směnu pozdě,“ doplnil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.

Dispečeři jezdí testovat na točny i řidiče, kteří nastoupili do služby až během dne někde přímo na lince a neprocházeli vozovnou. „Děláme to pro bezpečnost cestujících,“ dodal Nosálek. Testuje se automaticky také při všech dopravních nehodách. (ex) Foto: DSZO