Počtem automobilů triumfuje magistrát dokonce Krajský úřad Zlínského kraje. Hejtman, náměstkové nebo úředníci cestují výhradně fabií nebo octavií. Celkově jich mají k dispozici šestadvacet.

Pomyslnou třetí příčku zaujímají Otrokovice, druhé největší město regionu. Služebních automobilů má tamní úřad dvanáct.

Takové služební vozy přitom vůbec nejsou levnou záležitostí. „Provoz jednatřiceti služebních vozidel, který zahrnuje pojištění, opravy, dálniční známky, servis, mytí, STK + měření emisí a provozní kapaliny, stojí ročně přibližně 1,3 milionu korun. Pohonné hmoty pak stojí radnici ročně přibližně 1,2 milionu," vyčíslil mluvčí zlínské radnice Zdeněk Dvořák s tím, že radnice využívá také služeb jednoho řidiče v zaměstnaneckém poměru.

Zatímco u jiných úřadů se v garážích schovávají převážně škodovky či volkswageny, Zlín je majitelem nejrozmanitější plejády značek a typů vozidel. Jejich celková pořizovací cena je v součtu téměř 18 milionů korun.

Nejdražším autem ve zlínském vozovém parku je BMW 525 xi, které radnice koupila v roce 2008. Využívá jej odbor kanceláře primátora a stálo 1,3 milionu. Ostatní vozidla slouží pro potřeby úředníků, neúředníků a radních. „Nejčastěji je využívají pro šetření v terénu, služební cesty, kontroly a případné akce pořádané městem nebo jinými krajskými či státními orgány," zmínil mluvčí Dvořák.

Krajští úředníci a zaměstnanci se vozí výhradně ve škodovkách. Někteří přitom řídit nemusejí, využijí totiž služeb profesionálního šoféra.

Služební vozy radnic, které jsou financované z rozpočtu obcí

Kromě krajského úřadu, Zlína a Otrokovic zjišťoval Zlínský deník, jakými vozidly jezdí zaměstnanci úřadů také v ostatních městech s rozšířenou působností. Tady je přehled.

Valašské Klobouky, 9 vozidel

Ve Valašských Kloboukách jezdí úředníci a zaměstnanci v pěti fabiích, jedné Škodě Superb, octavii a volkswagenech transporter a passat. „Vozy jsou využívány ke služebním cestám za klienty městského úřadu. Jelikož používáme sledovací systém CAR net, je každá cesta včetně časového harmonogramu a trasy zanesena do knihy jízd a musí být řádně podložena a zdůvodněna," přiblížil tajemník města Karel Švach. Bez nezveřejněné ceny passatu stála vozidla 2,79 milionu a provoz aut přijde radnici na 330 tisíc ročně.

Napajedla, 6 vozidel

V Napajedlích mají vozidla rozdělena na tři oblasti využití. Tři fabie používá přímo tamní úřad, jednou jezdí strážníci městské policie a felicii a Fiat Dobló zase využívá pečovatelská služba. „Máme vozidla k zajišťování svých činností jako jednání na různých orgánech a v organizacích veřejné správy, při místních šetřeních, dohlídkách, kolaudacích, seminářích," uvedla starostka Irena Brabcová s tím, že pořizovací cena vozů je dohromady 2,044 milionu a pro 3 úřední vozidla jsou náklady 70 tisíc korun za rok.

Luhačovice, 5 vozidel

Lázeňské město je ve vybavení vozového parku patriotské. Tvoří jej totiž čtyři fabie a jedna octavia. Ty dohromady stály 1,77 milionu a jejich používání stojí Luhačovice 370 tisíc za rok. „Vozidla používají všichni zaměstnanci, kteří mají složeny referenční zkoušky, a všichni příslušníci městské policie," přiblížil starosta František Hubáček.

Brumov-Bylnice, 5 vozidel

I v Brumově-Bylnici spoléhají na auta českého původu. Úřad disponuje dvěma feliciemi, dvěma octaviemi a jednou fabií. „Slouží pro služební pojížďky ve městě (místní šetření, kontroly v rámci výkonu státní správy, převoz materiálu, údržba majetku města) a služební cesty zaměstnanců mimo město (školení, pracovní jednání, pracovní cesty vedení města)," sdělil tajemník úřadu Kamil Sedlačík. Vozidla, jejichž provoz ročně stojí sto tisíc, nakoupil úřad dohromady za 1,2 milionu.

Slavičín, 4 vozidla

S nejméně auty si vystačí Slavičínští. Jejich automobilový majetek je také čistě českou záležitostí 2 fabie a po jedné felicii a octavii. Dohromady stály 1,4 milionu a úřad za jejich provoz ročně dá 160 tisíc. „Auta využíváme ke služebním účelům pro výkon samostatné a přenesené působnosti. Škoda Felicia je služební vozidlo městské policie," přiblížil tajemník Luděk Latinák.

Vizovice, 5 vozidel

Bližší informace radnice odmítla sdělit.

KOMENTÁŘ ŠÉFREDAKTORA

Velké vizovické tajemství

Před několika dny jsme oslovili vybrané radnice na Zlínsku, aby nám poskytly informace ke služebním autům. Sestavili jsme pro ně jednoduché a nekonfliktní otázky typu: Kolik služebních vozů máte? Kteří zaměstnanci je používají? O jaké vozy se jedná? K jakým účelům se vozy nejčastěji využívají? Zkrátka nic tajného a neveřejného. Přece jen radnice hospodaří s penězi svých občanů, daňových poplatníků, tak proč tyto údaje před nimi tajit. U jednoho městského úřadu jsme však narazili ve Vizovicích.

„Město Vizovice má pět služebních vozidel, všichni zaměstnanci, kteří je využívají ke služebním účelům, musí mít školení referentských vozidel," zaslal strohou odpověď tajemník Jaroslav Pavelka. S takto „osekanou" zprávou jsme se však nespokojili a znovu požádali o zaslání detailnějších informací. A co myslíte, dočkali jsme se jich? Ne.

„Nezlobte se, ale já nemám čas. Ty odpovědi vám prostě nedám. Mám tu nějaké jednání, ale i kdybych ho neměl, tak vám to prostě posílat nebudu," zněla tajemníkova tentokrát telefonická odpověď. Tak nevím, možná se panu Jaroslavu Pavelkovi jen nechce zatěžovat dotazy „otravných novinářů". Anebo třeba s auty vizovické radnice není vše v pořádku a uveřejněné údaje by mohly něco prozradit? Uvidíme.

Každopádně věřím, že v době nejrůznějších skandálů v české samosprávě platí varianta A. Ale i ta o lecčems vypovídá. A nejde tady o novináře, ale vizovickou veřejnost jako takovou.