„Já jsem pro modernizaci. Je to přehlednější, vystihuje to lépe momentální stav. Ty staré tabule s odjezdy jsou řazené podle nástupiště. Člověk musí vědět, odkud mu autobus jede, nebo prostě všechny řádky postupně projít. Ta orientace je špatná," komentovala Radka Jurčíková, jedna z cestujících.

„Panely zobrazují číslo linky, její směr, plánovaný čas odjezdu, číslo nástupiště a případné zpoždění. Informace o zpoždění jsou získávány prostřednictvím systému Monitorování provozu vozidel, ve kterém jsou nyní zapojeni čtyři rozhodující linkoví dopravci a České dráhy," uvedla koordinátorka veřejné dopravy Zlínského kraje, Věra Fuksová.

Jedním z dopravců, kteří se do projektu zapojili, je ČSAD Vsetín. Jejich ředitel Oldřich Holubář uvedl, že projekt je určen především pro cestující. Autobusovým společnostem tak přímo nepomáhá.

„Nicméně každý počin, který vede k tomu, aby lidé vnímali veřejnou dopravu lépe než osobní, je pro nás dobrý. Navíc každý, kdo se rozhodne cestovat raději autobusem než autem, přispívá k tomu, že je na silnicích méně aut a lepší dopravní situace," řekl.

Nový informační systém si pochvalují také ve Velkém Ořechově. Starosta Radek Chmela potvrdil, že informační tabule je na zastávce u pošty už čtrnáct dní, zatím ve zkušebním provozu. „Tabule dává lidem přehled o všech spojích, zejména školákům pomáhá při orientaci v odjezdech," uvedl.

Největší užitek z nového systému by lidé měli mít na zlínském nádraží, kde se kříží nejvíce autobusových linek. Panely jsou zde ovšem umístěny uvnitř čekárny, kde je však nemusí zahlédnout všichni cestující. Což také někteří potvrzují.

„O takových panelech já vůbec nevím, do čekárny nechodím," odpověděla cestující Jana Škubalová. „Třeba minulý týden jsem čekala na autobus deset minut, vůbec jsem nevěděla, jestli teda pojede nebo co," dodala s tím, že umístění je zvolené velmi nevhodně. Navíc poukázala na omezenou otevírací dobu čekárny.

„Ještě jsem tam nebyl. Musel bych se jít podívat, já do čekárny nechodím," řekl další z cestujících Oldřich Handl.

Podle koordinátorky veřejné dopravy Věry Fuchsové se o umístění panelu rozhodlo na základě technických parametrů. Roli hrála zejména možnost připojení k elektřině. Celý projekt včetně monitorovacího systému přišel Krajský úřad na sto šestnáct milionů korun, jeden panel stál necelých sto tisíc.

Je podle vás nový informační panel na autobusovém nádraží ve Zlíně umístěn vhodně uvnitř čekárny? Hlasujte už nyní na našem webu!

Autor: IVAN ČERNICKÝ