Podporujete zavedení řidičáku na zkoušku?

Hlasujte v anketě
Je tady někdo, kdo ještě v životě neřídil?

Paradoxně touto větou u nás dost často začíná výuka v autoškolách. Fixlují se odježděné hodiny, místo plného provozu se jezdí na regionálních silnicích a objevují se i případy podplacených zkušebních komisařů. Tuzemské autoškolství na tom prostě není dobře a chystá se změna.

Ministerstvo dopravy dokončuje věcný záměr nového zákona, který by měl přinést revoluční změny. Snížit by se měl počet povinných hodin, zkoušky by se konaly pouze ve větších městech a zkušební komisaři by už nebyli zaměstnanci obecních úřadů, ale spadali by pod nový úřad.

Důvod změn je jasný rozdíl mezi výukou v autoškolách se dramaticky zvětšuje.

„Zásadní je vytvoření stejných podmínek pro provádění zkoušek pro všechny autoškoly na celém území Česka,“ potvrzuje šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. „Jako obecný příklad dávám situaci, kdy v malém městě s pěti tisíci obyvatel je na obyvatele až osmkrát více žáků autoškoly nežli v blízkém okresním městě s 50 000 obyvateli. Příčinou jsou příliš snadné zkoušky v tomto městě a nemožnost autoškol z okresního města konkurovat nízké ceně,“ říká o zkušenostech z praxe Horázný.

Velká debata se však zcela jistě povede ohledně záměru snížit počet povinných jízd na 20 hodin. Nápad vychází z toho, že se sice sníží počet hodin, ale zároveň přitvrdí zkoušky. To pak donutí uchazeče, aby si sami výuku dokoupili.

„Ve vyspělých západních zemích, jako např. Velká Británie a Holandsko, je natolik náročná zkouška, že obvykle žadatelé jezdí 40-50 hodin, ačkoli v těchto zemích autoškola vůbec není povinná, a autoškolu navštěvuje více než 90 procent těch, kdo chtějí získat řidičský průkaz,“ vysvětluje Horázný. Podle něj se tedy dá čekat, že i v českých poměrech pokud přitvrdí zkoušky si lidé objednají 40 až 50 hodin jízd.

Velmi zdrženlivá je zatím dopravní policie, chce vyčkat až na paragrafové znění zákona. „V obecné rovině ale podporujeme zavedení řidičského oprávnění na zkoušku,” říká mluvčí dopravní policie Veronika Hodačová.

Návrh zákona zatím počítá s tím, že noví řidiči by měli první rok sníženu bodovou hranici na osm bodů. Pokud by se „vybodovali”, na rok by o průkaz přišli a poté by jim začala opět běžet roční lhůta. Horázný ale upozorňuje, že to bude svádět k tomu, že lidé doklady na rok odloží a reálně začnou řídit za dva roky s plným počtem 12 bodů.

JAN KLIČKA