Společnost Filmové ateliéry má s komplexem celkem devatenáct dílčích záměrů, na kterých pracuje už čtyři roky. Právě kvůli nim skupovala a dále skupuje budovy v majetku Ateliéry Bonton Zlín.
„Chceme v areálu vyřešit parkování, ubytování pro pedagogy i filmaře, změnit model vlastní Vyšší odborné školy, zpřístupnit prostory veřejnosti i zřídit technickou základnu ve Zlíně. Kvůli velkým záměrům trochu krvácíme, ale nápad je to tak jedinečný, že se vyplatí,“ míní ředitel společnosti Zdeněk Skaunic.
Dodal, že na různých projektech spolupracuje firma s městem Zlínem, Zlínským krajem i Univerzitou Tomáše Bati. Dokumentace mají prý investoři připravené a u některých z nich už požádali o dotace. U dalších plánují zažádat Evropskou o finance unii příští rok. A potom začnou budovat.
„Některé objekty necháme kvůli novým plánům zbourat. Oslovili jsme architekty z celé republiky, kterým necháváme při tvorbě plánů volnou ruku“ přiblížil dále Skaunic.
Všem současným zlínským studentům, kteří se věnují animované či seriálové tvorbě, má do začátků pomoci nový vědeckotechnický park. Mají jej tvořit kanceláře i specializované ateliéry, špičkové technické zázemí s obrazovými střižnami, postprodukčním pracovištěm a míchací halou.
Firmy, které se zabývají filmovým průmyslem, mají potom získat zázemí v novém produkčním domě. Areál se má otevřít také veřejnosti, která bude moci sledovat projekci v novém venkovním amfiteátru.
Orientace na seriálovou tvorbu
Co se týče filmového zaměření ve Zlíně, orientovat se bude především na seriálovou tvorbu. Připravuje se natáčení dvou nových večerníčkových řad – pokračování Berta a Ufo a zcela nový s názvem Vynálezy. Vzniknout má ve Zlíně i seriál rodinného typu s dětskými hrdiny a další o mládeži.
S prvním obrovským projektem, který je pro Filmové ateliéry podle Skaunice velkým úspěchem, se začne už dnes.
Jedná se sérii dvaapadesátiminutových dílů, která bude vysílána od ledna 2011 v hlavním vysílacím čase ve 20 hodin na ČT1. Zahraje si v něm Richard Krajčo, Vilma Cibulková, Bolek Polívka nebo Valérie Zavadská.
„Začínáme ve Zlíně natáčet koprodukční třináctidílný seriál z dostihového prostředí s názvem Znamení koně,“ přiblížil vedoucí programu televizního studia v Brně David Ziegelbauer.
„Právě tam dokončujeme také pětici menších filmů k 17. listopadu s názvem Připoutejte se, prosím, kapitalismus přichází. Zlín nás láká svou historií a zázemím. Spolupráce s tamními lidmi je dlouhodobá a dobrá,“ zhodnotil Ziegelbauer.
Zlín je malý Barrandov
Podobného názoru je také režisér známého večerníčku Krysáci Cyril Podolský, který v krajském městě točil první a částečně i druhou sérii dílů s Bolkem Polívkou a Jiří Pechou v hlavních rolích.
„Filmové ateliéry ve Zlíně pro mě znamenají především Karla Zemana, autora trikového filmu, který je pro mě inspirací. Vystudoval jsem tam a nějakou dobu i učil. Přestože jsem se nyní vrátil do rodného českého Frýdlantu, s tamními lidmi se mi dobře pracovalo. Držím palce všem mladým tvůrcům, kteří tam působí,“ uvedl Podolský, jež se podílel také na výrobě Pata a Mata nebo Králíků z klobouku.
Zlínská filmařina má podle známého českého dramaturga Jiřího Chalupy velký potenciál. Je podle něj živá stejně jako baťovské město.
„Zlín je malý Barrandov, ale krásný. Kdybych se znovu narodil, chtěl bych tam bydlet a pracovat. Dle mého názoru se nemusejí ateliéry bát o svůj osud. Dokázaly se zdatně prosadit po roce 1989. Jejich velkou výhodou je úzké propojení praxe s tvorbou, která není v takovém měřítku ani v Praze,“ dodal Chalupa.