Dopravní společnosti v kraji zavedou stejný systém snímání

„Nyní je v kraji v provozu sto tisíc čipových karet. Bylo je potřeba sjednotit, takže jsme zajistili propojení systémů jednotlivých dopravců,“ sdělil krajský koordinátor dopravy Zdeněk Procházka.

Uživatelů stávajících karet se změna nijak nedotkne. „Všechny služby zůstanou zachované stejně jako u původních karet. Není potřeba karty měnit. Novinkou je ale to, že se stávajícími bude možno platit od listopadu u všech dopravců,“ vysvětlil.

Cestující ani dopravci se tedy nemusejí bát dalších nákladů. „Je to pouze softwarová záležitost. Provoz zajistí clearingové centrum. Zde rozúčtují platby z karet jednotlivým společnostem,“ ujistil.

Do systému se zapojily všechny čtyři regionální dopravní společnosti, které linkovou dopravu v kraji obstarávají. Výjimkou je pouze FTL Prostějov. „Zatím nemá kompatibilní odbavovací systém, takže jsme jej zatím neoslovili,“ uvedl Procházka.

Karel Housa mladší ze společnosti Housacar vidí spuštění optimisticky. „Termín je stanovený a my jej dodržíme. Problémy se vyskytnout mohou. Chceme ale touto službou vyjít vstříc zákazníkům,“ upřesnil.

Jednoznačně vidí přínos náměstek osobní dopravy kroměřížské firmy KRODOS BUS Vladimír Dostál. „Z pohledu cestujícího to bude určitě ulehčení. Musí se ale vyřešit blokace odcizených karet,“ prozradil.

ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „Na spuštění jsme připraveni,“ informoval.

Uvažuje se také o propojení s městskou hromadnou dopravou. Zatím ale nelze určit, kdy se tak stane.

„Problém je v tom, že vozidla příměstské dopravy mají jedno zařízení u řidiče, u nás máme vstup všemi dveřmi, takže zařízení musí být umístěno u každých. Netroufnu si odhadnout, kdybychom mohli přistoupit,“ komentoval ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň.

Každopádně cestující novou službu vítají. „Pokud tato možnost bude, využiji ji. Nyní ale kartu nepoužívám, protože bych musela jezdit omezeným výběrem spojů nebo mít karet více,“ sdělila třicetiletá Pavla Čípová ze Zlína.

Potíže, které by sjednocení pomohlo odstranit, popsal Roman Karafiát z Rymic na Kroměřížsku. „Karty využívám, protože šetří spoustu starostí s drobnými a je tam i sleva. Ráno ale vždycky musím vytahovat kartu a při přesedání na další spoj pak drobné, protože jezdím s jinou společností. Pokud se platby sjednotí, bude cesta jednodušší,“ řekl.

Přínos systému vidí i radní Zlínského kraje za dopravu Petr Hradecký. „Vedlejším efektem bude i získání celokrajské statistiky o počtech a pohybech cestujících. Budeme usilovat také o rozšíření v rámci integrovaného dopravního systému,“ dodal.

Linková autobusová doprava přepraví denně ve Zlínském kraji pětaosmdesát tisíc cestujících. S čipovýmí kartami lze platit jednotlivou jízdu nebo pravidelný úsek. Cena karty je 150 až 170 korun a k dostání je u řidiče či na prodejních místech jednotlivých společností.