Jako příklad stačí uvést situaci ze včerejšího dopoledne. Na pumpách Shell ve Zlíně- -Malenovicích a Loukách, čerpací stanici ÖMV taktéž v Loukách i na benzince Agip v Prštném byl jak Natural 95, tak Diesel k dostání za navlas stejnou cenu. Ta v případě benzinu činila za litr 37,50 Kč, u nafty o 40 haléřů více.

Františka Žáka, který v krajské metropoli provozuje autoškolu, a hlavní dopravní tepnou města tak projíždí denně, to už ale nepřekvapuje. „Pumpy tady měly přibližně stejné ceny odjakživa, lišily se maximálně o deset nebo dvacet haléřů,“ vzpomíná Žák.

Že mezi čerpacími stanicemi musejí nepsané dohody o stanovování cen nejspíše existovat, je podle něj veřejným tajemstvím.

Podle analytika Jana Lenera ze společnosti Broker Consulting je ve Zlíně neobvyklá nejen naprostá shoda cen, ale také jejich výše. „Výrazně převyšuje ceny, za něž tankují například motoristé v Praze,“ podivuje se Lener.

Antimonopolní úřad tvrdí, že situaci s pohonnými hmotami na trhu bedlivě sleduje. „Porušení zákona lze ale prokázat pouze ve správním řízení,“ uvedl stručně mluvčí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Kristián Chalupa.

Benzinové společnosti, konkrétně Agip, Aral, Benzina, ConocoPhillips, ÖMV a Shell, už ale ÚOHS v roce 2004 za kartelové dohody sankcionoval pokutou v celkové výši 313 milionů korun. Krajský soud však předloni kvůli změnám ve vlastnictví společností toto rozhodnutí zrušil.

Oslovení provozovatelé čerpacích stanic v okolí zlínské třídy Tomáše Bati však odmítají, že by výši cen stanovovali sami. „Každý týden hlásíme naše aktuální ceny i ceny okolních stanic v okruhu asi deseti kilometrů centrále. Ta na základě toho rozhodne, zdali máme cenu paliva snížit, nebo zvýšit,“ konstatuje zástupce provozní čerpací stanice Agip ve Zlíně-Prštném Valentina Fuksová. Jak se chovají velké konkurenční firmy, podle ní tedy rozhodně má vliv i na jejich ceny.

Stanoveny shora má ceny prý i pumpa Shell ve Zlíně- -Malenovicích. „Centrála je může měnit i několikrát denně, jindy třeba zůstávají stabilní i týden,“ přiblížila provozní pumpy, která si však nepřála zveřejnit své jméno.

Odpovědi na otázku, zdali sledují ceny konkurence a na základě ní upravují ty své, se raději vyhnula. „Nezlobte se, ale nechci to komentovat,“ poznamenala pouze provozní.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka je ale poměrně běžné, že se ceny paliva v jedné lokalitě příliš neliší. „Obvykle větší společnost nasadí cenu a zbytek se ji následně snaží dorovnat. Bývají ale i takové pumpy, které se naopak snaží mít cenu oproti konkurenci stále o něco nižší,“ poukazuje Novák.

Na Zlínsku plní tuto roli kupříkladu síť čerpacích stanic společnosti Alitron. Ta včera prodávala Natural 95 za 35,50 Kč, naftu za 36 Kč. Ředitel Alitronu Jan Bravenec si od tohoto kroku slibuje příliv nových zákazníků.

„Oproti ostatním pumpám máme nižší marže. Palivo ale odebíráme přímo od Slovnaftu, takže je vysoce kvalitní a málokdo se nám v tomto ohledu vyrovná,“ míní ředitel, který se ale k cenám konkurence nechtěl příliš vyjadřovat. „Je to příliš ožehavé téma,“ krčil rameny Bravenec.

Předpověď analytiků na další týdny říká, že by ceny pohonných hmot neměly už dále růst. Dokonce se očekává jejich mírný propad.

„Nepůjde ale o více než třicet nebo čtyřicet haléřů,“ mírní optimismus Novák.