Problém s palivem pro své plechové miláčky se týká nejvíce majitelů značky Škoda vyrobených do roku 1987 a prvních favoritů nebo třeba žigulíků. Podle odhadů dopravního odboru zlínského magistrátu jich jen ve Zlíně a okolí brázdí silnice zhruba pět tisíc z celkového počtu více než sedmdesáti tisíc osobních aut jezdících na Zlínsku a evidovaných ministerstvem vnitra k letošnímu1. červenci.

„Benzin Special je specifikum starších vozidel, zejména vozů Škoda a Favorit vyrobených před rokem 1987. Respektive vozů s motorem s tvrzenými sedly nebo bez katalyzátorů,“ vysvětlil ředitel pro jakost společnosti Benzina Václav Loula.

Od stáří vozového parku v republice se odvíjí i spotřeba specialu. „Věk vozidel u nás klesá od roku 2000 a od této doby se kvůli tomu snižuje i poptávka po specialu. V celé republice to dělá pokles z dvaceti procent na tři,“ doplnil ředitel se slovy, že special tedy dnes určitě nepatří mezi perspektivní druhy benzinu. Tím je naopak Natural 95.

U stanic Shell už vlastníci starých aut nenakoupí

„Special zatím naše společnost distribuuje do osmdesáti procent sítě, celkově tvoří asi šest procent vyčerpaných pohonných hmot. Na typech čerpacích stanic Benzina Standard jej budeme určitě prodávat po celý příští rok,“ uklidnil Loula s tím, že podle jeho názoru ale bude v horizontu dvou až tří let poptávka na nule. Odhadl také, že zatím v republice jezdí škodovek 410 tisíc, favoritů asi sto tisíc a zhruba třicet tisíc takzvaných žigulíků.

Na Zlínsku je těchto aut podle mluvčí zlínského magistrátu Marie Masaříkové několik tisíc. „Ve Zlíně a okolí jich odhadujeme zhruba kolem pěti tisíc. Přesnější číslo ale není možné z databáze zjistit,“ uvedla s tím, že i kdyby se vytipovaly vozy, které původně na special jezdily, jejich majitelé mohli auta přestavět na jiný druh pohonu.
Specifické postavení zaujímá společnost Čepro, která provozuje benzinky například v Napajedlích, Valašských Kloboukách, Hulíně nebo Buchlovicích. „Na Zlínsku se poptávka pohybuje mezi pěti až deseti procenty. Je u nás vyšší, jelikož máme čerpací stanice většinou na menších vesnicích,“ sdělila Lenka Svobodová z úseku komunikace.

A Special nabízí také síť Robin Oil, v kraji zastoupená stanicemi v Kroměříži, Tlumačově a ve Zlíně. „Tvoří už jen minimální objem z celkového počtu vytočených pohonných hmot, zhruba čtyři procenta,“ informoval ředitel Jiří Zoubek.
Ani oni však o stažení tohoto produktu neuvažují. „Zatím o tom neuvažujeme, i když zájem je malý. Řidiči se nemusejí obávat, v roce 2008 jej ještě budeme nabízet,“ uvedl.
Dostupnost specialu si pochvaluje i majitel škodovky Milan Kroutil z Přílep. „V okolí Zlína i na Holešovsku není problém jej sehnat. Větší potíže mi způsobuje spíše otevírací doba menších čerpacích stanic,“ postěžoval si.

Kde však řidiči s požadavkem na special nepochodí, jsou pumpy provozované společností Shell. „My už zhruba od jara special neprodáváme, patříme pod Shell a tato společnost jej nedistribuuje. Poptávka je totiž mizivá, odhadem půl až jedno procento. Vozový park se totiž omlazuje.

Samozřejmě ale náhradou za něj nabízíme aditiva. Jejich nabídka je také předmětem kontrol České obchodní inspekce,“ upozornil provozovatel čerpací stanice Shell v Lutonině Radim Malota.

Kromě dalších oslovených pump Shell na Zlínsku to potvrzuje i řidička Jaroslava Vaculíková z Otrokovic. „Už si všímám, kde special mají. Stalo se mi totiž, že jsem dojela dojela k čerpací stanici, kde ho nevedli. Tuším, že to bylo právě u Shell,“ svěřila se.

Podle informací tiskového mluvčího společnosti Shell Petra Šindlera však není pravda, že special na Zlínsku nevedou. „Řídíme se poptávkou. Ve Zlíně je například k dispozici na naší čerpací stanici na Veselkové ulici. A tam, kde není, jsou samozřejmě k dostání aditiva,“ řekl.