Zveřejnění seznamu zastavených dopravních staveb se odkládá o týden,napětí a nejistota kvůli odkladu rostou

Po úterním jednání ministra dopravy Víta Bárty se zástupci čtrnácti stavebních firem se termín oficiálního představení tohoto dokumentu posunul na pátek 13. srpna. Ministr Bárta se přitom v nedělním diskusním pořadu České televize vyjádřil v tom smyslu, že výstavba bude pokračovat na těch stavbách, u kterých zhotovitelé nabídnou slevy.

„Proces přípravy seznamu se protahuje, vlivů, které působí, je hodně. Ministr ho chce projednat s řadou odborníků a posoudit ho z různých hledisek. I zakonzervování staveb je finančně náročné, je třeba zvážit, u kterých se to vyplatí a které bude lepší zastavit. Musí se pečlivě vybírat,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V médiích i na internetu se však hovoří o seznamu 51 staveb, které by měly na dokumentu ministerstva dopravy v příštím týdnu figurovat.Tyto informace však mluvčí ministerstva odmítl a označil tento seznam za pracovní verzi, která se neoficiálními cestami dostala na veřejnost.„To, co bylo zveřejněno v médiích, není dokument, který spatří světlo světa příští týden. Je to jedna z pracovních verzí, která je v tuto chvíli již zastaralá,“ reagoval Jakub Ptačinský.

Protože se v něm však objevila například i komunikace R49 anebo dálnice D1 v úseku Mořice–Kojetín, svádí tato skutečnost k mnohým spekulacím o tom, co bude dál také s frekventovanou rychlostní silnicí.

Ta se v současné době rozšiřuje na čtyři jízdní pruhy v úseku mezi Zlínem-Malenovicemi a Otrokovicemi.Před pokládané uvedení stavby do provozu je přitom v květnu roku 2012. Její cena je dle dostupných dokumentů 585 milionů korun bez daně.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky, které je objednatelem stavby, však zatím nemá konkrétní informace o jejím pokračování či přerušení.

„Zatím žádné informace o zastavení stavby nemáme, čekáme na zveřejnění seznamu těchto staveb,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková.

Její zastavení by však znamenalo nejen ztrátu již vložených finančních prostředků, ale také skutečnost, že řešení nevyhovující dopravní situace je opět v nedohlednu. Podle náměstka primátorky, zodpovědného za dopravu ve Zlíně, Miroslava Šenkýře nejde přitom v této záležitosti pouze o vozidla a dopravní situaci. Zastavení prací by podle něj mělo dopad na celkový rozvoj krajského města.

„Tato komunikace je pro něj životně důležitá,“ podotkl náměstek Šenkýř.

Stejně hodnotí její význam také otrokovická starostka Radoslava Matuzsková.

„Město Otrokovice má na pokračování stavby eminentní zájem, protože ve chvíli, kdy bude dokončena stavba dálnice D1, musí mít odpovídající napojení v podobě čtyřpruhé silnice I/49 v celé její délce. V dnešní době, kdy je čas velmi cenný, je snadná a rychlá dostupnost měst jednou z priorit,“ řekla mluvčí otrokovické radnice Lenka Krupková.

Dodala, že denně se na této trase přepravují nejen občané Otrokovic, ale vzhledem k důležitému dopravnímu uzlu, který se v tomto městě nachází, také lidé cestující za prací, obchodem, studiem i zábavou z jiných měst.Těm samozřejmě časté zácpy na dvoupruhé silnici znepříjemňují a prodlužují cestování.

„Doufám, že se to nestane. Vždyť už to stálo spoustu peněz a to by se to mělo jen tak nechat být? Když se mi podaří ušetřit čas cestou například z Brna, pravidelně se mi stává, že rezervu, kterou mám, pak ztratím tady. Do cíle přijíždím i se zpožděním,“ posteskl si Jiří Bukovský ze Zlínska, který zmíněnou cestu používá pravidelně.

Od stavebních firem, které se na pracích na komunikaci I/49 podílejí, se však konkrétní vyjádření k setkání s ministrem dopravy a možnému dalšímu vývoji situace okolo stavby získat nepodařilo. Firma Strabag odmítla věc komentovat. Kompetentní zástupce společnosti Berger Bohemia nebyl opakovaně k zastižení. Dílčí komentář podala pouze společnost Eurovia CS.

„Mohu potvrdit, že předseda představenstva a generální ředitel společnosti Eurovia CS se jednání u ministra dopravy zúčastnil. V tuto chvíli bohužel nemůžeme na jednání konkrétně reagovat. Návrhy budeme právně a ekonomicky analyzovat se všemi důsledky,“ informovala mluvčí společnosti Iveta Štočková.

Nevyjasněná situace i oddalování rozhodnutí svádí k mnohým úvahám a vyvolává řadu otázek. O definitivním osudu frekventovaného hlavního tahu mezi Zlínem a Otrokovicemi se však rozhodne až v následujících dnech. Zda bude pátek 13.srpna smolným datem nejen pro něj, ale i pro všechny jeho uživatele se tedy teprve ukáže.