Irsai oliver, Muškát, Veltlínské červené rané či Sieger. To jsou vinné odrůdy, které patří mezi nejrychleji dozrávající a z nichž nyní prodávají bílý burčák v prodejnách vín ve ViP PŠEJA ve Fryštáku, Napajedlech a Otrokovicích.

„Prodáváme jej za osmačtyřicet korun za litr. Držíme už několik let stejnou cenu,“ poznamenal ředitel firmy Jaroslav Pšeja.

O dvě koruny oproti loňskému roku podražil burčák v Luhačovicích.

„Litr u nás vyjde na pětašedesát korun,“ řekl majitel luhačovické vinotéky Vladimír Bystřický, který prodává bílý druh od vinařů z kyjovské a pálavské oblasti. Ten červený u něj lidé mohou koupit spíš na objednávku.

„S červeným je těžká práce, po dvanácti hodinách se totiž zlomí. Bílý vydrží i tři dny,“ vysvětlil Bystřický.

Jak se shodují prodejci, koncem září a počátkem října by se ve vinotékách měl objevit ten nejlepší burčák. „Po víkendu začne jeho hlavní sezona. Čím pozdější burčák je, tím má větší cukernatost,“ vysvětlil Bystřický.

Prodej oblíbeného moku však má svá pravidla. Na jeho výrobu se mohou používat jen vína z českých hroznů. Nápoj z dovozových hroznů se pak musí označit jako částečně zkvašená vinná šťáva. Právě tu si lidé mohou koupit například ve vinotéce Balkan Express ve Zlíně.

„Hrozny dovážíme z Maďarska. Je to pro nás nejjižnější stát, kde dozrávají jako první. Náš burčák budeme mít koncem září a začátkem října,“ podotkl majitel vinotéky Jakub Severin. Za litr částečně zkvašené šťávy z dovezených i tuzemských hroznů u něj zákazníci zaplatí rovnou padesátikorunu.

Lidé by si měli dávat pozor také na to, do jakých lahví jej prodejci čepují. „Musí to být do nových PET lahví, ne do starších a vymytých. To lze jen v případě, že si je spotřebitel přinese sám,“ upozornila mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová.

Lahve také musejí být správně označeny. „Musí být uvedeno, odkud burčák pochází, z kterého vinařství,“ zdůraznila Šmídtová.

Přestože kontroly kvality burčáku začaly na Zlínsku už v srpnu, inspektoři zatím neobjevili žádné závažné nedostatky. Stejně jako prodejci však teprve čekají na vrchol burčákové sezony.

„Děláme hygienické kontroly prodeje i označování lahví. Odebíráme také vzorky, které se posílají do laboratoří,“ poznamenala Šmídtová.

Pokud inspekce zjistí pochybení v prodeji, zahájí s prodejcem správní řízení. V něm například může za chybu v označení výrobku dostat pokutu ve výši do deseti tisíc korun.

„V případě, že se laboratorně projeví, že je nápoj pančovaný vodou, je postih citelnější. Může se pak vyšplhat až na několik stovek tisíc korun,“ doplnila Šmídtová.