Druhý RegioShark, pak ještě další dva
Jedna z nejmodernějších souprav, které nyní ČD vlastní, je RegioShark. Jeden tento vlak už od října brázdí trasu mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm. Od počátku platnosti nového jízdního řádu nasadí další dva.
„Budou jezdit na tratích z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí až do Kojetína," informovala regionální mluvčí Českých Drah Kateřina Šubová.
Čtvrtý a pátý RegioShark by měl ve Zlínském kraji přibýt v srpnu a jezdit na linkách Zlín–Kroměříž a Zlín–Uherský Brod.
„Jisté to však zatím není. Bude záležet na provozních záležitostech," upozornila jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Věra Fuksová.
Na lepší vlaky se mohou těšit také cestující na trase z Otrokovic do Vizovic. Tam od 9. prosince ČD nasadí výhradně soupravy Regionova, které jsou částečně bezbariérové a usnadní tak nástup a výstup handicapovaným. maminkám s kočárky i starším lidem.
České Dráhy investovaly do modernizace vozového parku ve Zlínském kraji za posledních šest let přes sedm set milionů korun.
Vlakem ze Zlína do Jeseníku denně
Kromě nových vozů cestující potěší i nová vlaková spojení. Od 9. prosince budou spěšné vlaky ze Zlína do Jeseníku a obráceně jezdit denně. „Snažíme se tak propojit Zlínský kraj s ostatními regionálními centry ve vedlejších krajích. Reagujeme tak na požadavky cestujících a široké veřejnosti," informoval člen dozorčí rady Koordinátora veřejné dopravy Ludvík Urban.
Dva vlaky budou rovněž nově vypraveny na trase z Rožnova pod Radhoštěm až do Kojetína.
Na hlavní trase mezi Břeclaví a Přerovem si budou cestující zvykat na opačný systém nastupování, protože se levostranný provoz mění na pravostranný. O této novince, která se dotýká třeba i důležitého nádraží v Otrokovicích, už Deník dříve informoval.
„Když se tahle trať stavěla, celá technologie byla směrována vlevo. Před deseti lety byla v rámci přestavby vysokorychlostního koridoru instalována nová technologie, která umožnila jezdit vlevo i vpravo. Aby se sjednotila síť, tak tady nyní dojde ke změně," přiblížil Urban z Koordinátora veřejné dopravy Zlínského Kraje.
České Dráhy budou také investovat do rekonstrukcí nádražních budov. Zatímco stanice Zlín-střed zůstane beze změny, nádraží ve Vsetíně se opravy nejspíš dočká. „Ještě není vše rozhodnuto. Jasno by mohlo být začátkem příštího roku," přiblížila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Vsetínské nádraží polkne 40 milionů
Náklady by se měly vyšplhat k částce čtyřiceti milionů korun a opraven by měl být jak vestibul, tak fasády, přístřešek a střecha. Budova bude mít bezbariérový přístup.
Regionální vlaky ve Zlínském kraji ujedou podle propočtů v nadcházejícím období platnosti jízdních řádů celkem 3 613 vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v kraji v pracovní dny v průměru 493 regionálních spojů, o víkendech 389, což představuje průměrně 460 vlaků denně.
JAKUB SCHMID