Ta dlouhodobě sleduje vývoj trhu s pohonnými hmotami. Jejich cena za uplynulé tři měsíce vzrostla o více než dvě koruny za litr. A v následujících dnech se s největší pravděpodobností ještě zvýší.

„Do konce týdne je možné, že ceny ještě porostou. V tom příštím by se ale růst měl zastavit a mohli bychom být svědky stagnace,“ domnívá se Čermák.

Za zdražováním stojí především vyšší cena ropy.

„Cenu černého zlata tlačilo v prvních měsících roku vzhůru napětí spojené s Íránem. Spojené státy a další partneři zakázali dovoz íránské ropy, což vyvolalo mezi investory obavy a tlačilo cenu ropy výše,“ připomněl Čermák.

Nejhůře jsou na tom taxikáři

Nynější historicky nejvyšší ceny jsou likvidační například pro taxikáře. Potvrzuje to například Aleš Mrnuštík ze vsetínské taxislužby. Její klienti platí v průměru pětadvacet korun za jeden kilometr. Ceny se zvedaly naposledy v roce 2009.

„Právě zvažujeme, že bychom přeceňovali. Otázkou ale je, do jaké míry to bude únosné pro zákazníky, aby je to neodradilo od našich služeb. Už tak všichni mají ekonomické problémy, taxíkem lidé jezdí stále méně,“ stýská si Mrnuštík, který taxislužbu provozuje třetím rokem.

„Ze začátku se dařilo, pak ale přišla ekonomická krize a dodnes je to hrůza. Kdybych začal podnikat až za krize, dávno bych to zabalil. Už hrozně dlouho čekám, že se to zlepší, a stále nic,“ krčí nešťastně rameny Mrnuštík. S taxislužbou dokonce už i zvažuje skoncovat. „Dostáváme se do dluhů. Začínám přemítat, co dál. Ceny jízdného držíme i přes stále dražší benzin na stejné úrovni, měsíčně ale proděláme tisíce,“ vyčísluje.

Počkají na výsledky na konci měsíce

Zdražení nevylučují ani autobusoví dopravci, ačkoliv jej zrovna teď neplánují.

„Uvidíme, jak dopadnou výsledky za první čtvrtletí, které budeme mít k dispozici koncem měsíce. Pokud na tom budeme finančně velice špatně, budeme asi vyjednávat s krajem a sáhneme k úsporným opatřením. Když ale podražíme, klesnou nám tržby. Už teď cestujících ubývá,“ zoufá si za kroměřížskou dopravní společnost Krodos Bus Vladimír Dostál.

„Ceny pohonných hmot jsou opravdu katastrofální a ničí ekonomiku,“ dodává Vladimír Dostál.

Řidičům nezbývá než platit více

Rostoucí ceny benzinu netěší ani řidiče z povolání Radka Němečka z Velehradu.

„Jezdím s linkovým autobusem a naštěstí zatím o zvedání cen jízdného nic nevím. Je to ale hrozné,“ stěžuje si šofér.

Auto pro svou práci dennodenně potřebuje i Vladimír Ságner z Holešova, který pracuje jako stavební technik.

„Za zákazníky se jinak nedostanu. Nemůžu si dovolit jezdit na kontrolu podniků či rodinných domů autobusem. Každá koruna kvůli drahému benzinu je citelně znát,“ zlobí se Ságner.

Na vážkách, zda častěji využívat veřejného hromadného dopravního prostředku, či vlastní auto, je zase Jaromír Gloc ze Zlína.

„Zdražování je nepříjemné. V případě autobusových či vlakových dopavců to vnímám spíše jako nezbytné zlo,“ hodnotí Gloc.

Ceny benzínu na Zlínsku