Po maturitách přichází pravidelně každý rok nápor osmnáctiletých zájemců o řidičské oprávnění. „Za období květen až srpen projde naší školou asi šedesát procent celkového počtu žáků,“ uvedl majitel otrokovické autoškoly David Chmela.

O výběru školy rozhoduje často cena výcviku. Ta se však liší okres od okresu. Například na Zlínsku je kurz pro skupinu motocyklů A bez omezení až o dva tisíce korun dražší než v Uherském Hradišti. Výuka pro skupinu B dokonce až o tři tisíce.

Méně než na Zlínsku se platí i na Kroměřížsku a Valašsku. „My už s cenami níž jít nemůžeme, ale vzájemně na sebe jednotlivé autoškoly konkurenčně tlačí,“ prozradil provozovatel autoškoly ve Valašském Meziříčí Antonín Kvapil.

Suma, kterou žák zaplatí, zahrnuje nejen samotné kurzovné, ale často jsou v ceně také učebnice a opravné termíny zkoušek. Mimo to existuje také poplatek za přezkoušení, který je nutné uhradit na příslušném městském úřadě. Celkem za všechny tři části zkoušky činí tento poplatek sedm set korun.
„Autoškolu si vybírám hlavně podle doporučení mých známých a potom podle ceny a lokality,“ řekla osmnáctiletá Marie Majkusová z Vítové.

Závěrečná zkouška se skládá ze tří částí. Praktické jízdy, teorie údržby vozidla a test teoretických znalostí. Po změně způsobu pokládání otázek si testy pochvalují žáci i lektoři. „Testy jsou dnes podstatně jednodušší. Tím pádem se také snížil počet žáků, kteří by museli některou část zkoušky opakovat,“ sdělil Deníku instruktor autoškoly ve Zlíně Zdeněk Smolka.

Opravné zkoušky z teorie jsou u většiny autoškol zahrnuty v ceně, platí se pouze za jízdy. Při opakování je nutné zaplatit opět příslušnou sumu na městském úřadě.

Igor Dostál