Vize 2020, jak se dokument jmenuje, však řeší spoustu dalších oblastí. Na projektu Vize 2020 pracoval více než šedesátihlavý tým lidí, převážně z řad odborníků a studentů Univerzity Tomáše Bati. Ti také tuto koncepci v úterý představili zlínské veřejnosti. Finální podoba vize vznikala více než rok a půl.

„Má-li se však stát Zlín skutečně městem designu, je potřeba pustit moderní design do ulic. Chce to nebát se neotřelých nápadů. Lavičky, lampy či stojany na kola. To jsou typické příklady, kde je možné tento přístup uplatnit," řekl Oldřich Hájek, vedoucí zpracovatelského týmu. Vize počítá se Zlínem jako se stotisícovou aglomerací.

Hlavně zabránit vysídlení Zlína

„Tím se samozřejmě míní širší okolí Zlína. Vzhledem k nepříznivému demografickému vývoji může mít samotný Zlín v roce 2020 například jen 65 tisíc obyvatel. Je potřeba tuto koncepci brát v širším kontextu a spolupracovat s okolními obcemi či městy. O možné spolupráci se budeme tento týden bavit například se zástupci Otrokovic," prozradil Miroslav Kašný, radní Zlína.

Vize 2020 má pomoci usměrnit a zpřehlednit jednotlivé důležité oblasti života ve městě. Jedním z cílů projektu je zabránit postupnému vysídlení krajského města. Vždyť během poslední dvou desítek let přišlo území bývalého okresu Zlín o sedm tisíc obyvatel.

„Cílem této strategie je mimo jiné zvrátit nepříznivý trend, kdy nám ve městě kromě počtu obyvatel klesá i počet studentů nebo podnikatelů," sdělil Vojtěch Jelínek, zlínský zastupitel.

Město napojené na dálniční síť. Město s dostatkem pracovních míst především v tradičních oborech, město lákavé pro turisty i studenty. To jsou další cíle, které si autoři projektu před sebe kladou.

V oblasti dopravní obslužnosti má městu v budoucnu pomoci blízkost dálnice a elektrifikovaná trať OtrokoviceVizovice. Počítá se také se vznikem dopravního terminálu v šestnácté budově Svitu.

Zlín chce také lákat turisty. Správným směrem má být takzvaná zážitková turistika. Velký potenciál podle tvůrců vize nabízí například rozšíření zlínské sjezdovky.

„Neznám jiné krajské město, které má sjezdovku v podstatě „na náměstí". Tady se skrývá velký potenciál," doplnil Hájek.

Z méně tradičních plánů je možné jmenovat návrh na vznik parkovacího domu pro kola.

„Pokud myslíme podporu ekologické dopravy vážně, stojí toto za zvážení," pronesl Hájek. Mimochodem v Česku už jeden parkovací dům pro cyklisty stojí. Primát drží Hradec Králové.

LUKÁŠ FABIÁN