Ne vždy se ale jízda načerno vyplatí. Jen letos už chytili revizoři ve Zlínském kraji téměř dva tisíce lidí, kteří se v dopravním prostředku neprokázali platnou jízdenkou.

Takový cestující má dvě možnosti: buď zaplatí pokutu hned na místě, nebo v určité lhůtě složenkou. Jsou i tací, kteří dluh uhradit nechtějí.

To se jim ovšem nemusí vyplatit. „Jedna nezaplacená pokuta se po letech odkládání může vyšplhat například až na patnáct tisíc korun. My na ně samozřejmě nezapomínáme. Ještě nyní běží exekuční řízení na případy jízdy načerno až z roku 1991,“ upozornil mluvčí Dopravního podniku Zlín-Otrokovice (DSZO) Vojtěch Cekota.

Ve zlínské MHD se musí za jízdu načerno zaplatit na místě nebo do deseti dnů pět set korun. „Poté tu je dalších asi dvacet dní možnost zaplatit přirážku, ale již v plné výši jednoho tisíce,“ nastínil Cekota.

Dodal, že všechny neuhrazené pohledávky se předávají k vymáhání advokátní kanceláři. „Jen v případě nezletilých dětí ještě posíláme poštou jednu upomínku rodičům dítěte, aby se vyloučilo riziko, že rodiče o pokutě svého potomka nic nevědí,“ podotkl.

Podle něj posílá kancelář dlužníkovi upomínku, a pokud stále neplatí, dává se případ k soudu. V okamžiku, kdy není dlužná částka stále uhrazená, přistupuje se k exekuci.

„U soudu se částka zvýší o dalších nejméně pět tisíc a při exekučním vymáhání o dalších zhruba sedm,“ vyčíslil mluvčí DSZO Cekota.

Dodal, že jen v letošním roce má DSZO zaevidováno 1996 cestujících bez platného jízdního dokladu.

Zcela opačnými výsledky se mohou chlubit ostatní dopravci Zlínského kraje. „Od počátku letošního roku jsme zaznamenali jen jednu cestující bez platného cestovního dokladu,“ podotkl ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Dodal, že dotyčná osoba jízdenku v autobuse ztratila a již nenašla.

Proti takovým případům jsou v Uherském Hradišti pojištění. „Dá se to dohledat. Například když bylo vyjeto dvanáct jízdenek na dané místo, v autobuse sedí dvanáct lidí, kteří tam jedou, a jeden nemá lístek, tak ho třeba opravdu zrovna nemůže najít,“ poznamenal obchodně-dopravní náměstek ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

Podle něj je mají problém s neukázněnými cestujícími vyřešený již dávno. „Přibližně před deseti lety jsme zrušili nástup všemi dveřmi a zavedli ho jen těmi předními. Báli jsme se sice, jak bude probíhat odbavení, přece jenom je to pomalejší, ale osvědčilo se to,“ pochvaloval si Kallus.

S tím souhlasí i vedoucí provozu Kroměřížských technických služeb, které provozují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, Tomáš Szabó. „Černé pasažéry vůbec neřešíme, protože u nás se nastupuje jen předními dveřmi,“ řekl Szabó.

Veronika Vágnerová

INFOGRAFIKA
#nahled|https://g.denik.cz/55/a6/2703_zl_revizor_cmyk_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/55/a6/2703_zl_revizor_cmyk.jpg|Infografika#