Silničáři zahájili rozsáhlou opravu mostu přes Kozlův žleb na páteřní silnici III/49018 na největším zlínském sídlišti Jižní Svahy. Během náročné operace budou manipulovat i s obřími kvádry. V mostní konstrukci rozřežou diamantovými lany poškozený dvousettunový nosník a vymění ho za nový.

„Připadáme si podobně jako staří Egypťané,“ okomentoval s úsměvem chystanou náročnou operaci připomínající technologii stavby pyramid ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý. Opravy mají trvat do podzimu.

Pracovníci společnosti Pražské silniční a vodohospodářské stavby už na mostě začali rozebírat chodník a vozovku ve dvou jízdních pruzích. Veškerou dopravu svedli do jednoho jízdního pruhu, kde ji řídí světelná signalizace. Posunuli i trolejové vedení.

„I za tohoto omezení je provoz vozidel poměrně plynulý. Zatím jsme nezaznamenali žádná neúměrně dlouhá čekání,“ sdělil technik ŘSZK Stanislav Brázdil. Hlavním důvodem opravy mostu je ale výměna jednoho ze sedmi nosníků, který v zimě roztrhala zmrzlá voda. „Zatížitelnost mostu je nyní osmnáct tun. Je na hranici takzvaného bezpečného převedení současné dopravní zátěže,“ uvedl Malý.

Technici poškozený nosník rozřežou diamantovým lanem na šestimetrové části a za pomoci jeřábů ho z mostu odstraní. „Protože se už ale nové nosníky takových rozměrů nevyrábějí, bude nutno vytvořit potřebné bednění a chybějící nosník vyrobit přímo na mostě,“ upřesnil Brázdil.

Pro dosažení potřebné zatížitelnosti experti nový nosník předepnou deseti ocelovými lany silou 1860 megapascalů. Tím se nosník lehce prohne vzhůru a zvýší se jeho zatížitelnost.

Celková oprava mostu má stát téměř padesát milionů korun. Rekonstrukční práce chtějí silničáři dokončit do listopadu. Na sídlišti Jižní Svahy bude letos ŘSZK obnovovat také povrch Okružní ulice od točny MHD Kocanda až přibližně pod poštu Zlín 5. Práce na opravě silnice začnou v srpnu a potrvají přibližně do poloviny listopadu.

Martin Lavay