„Když chci jet v sobotu odpoledne ze Slavičína do Zlína, musím stihnout poslední autobus ve čtyři hodiny, jinak se tam už nedostanu. Další možnost by bylo spojení vlakem, kterým ale budu složitě cestovat přes Uherské Hradiště. Jízda by tedy trvala asi o hodinu a půl déle než autobusem," rozlíceně vypověděla Barbora Hrbáčková. Stejné nebo ještě horší je cestování do Zlína z Valašských Klobouk, Brumova-Bylnice, Horní Lidče a přilehlých vesnic, ze kterých autobusy v sobotu a neděli po půl páté také nejedou.

„Protože jsem o víkendu potřebovala na akci a nemohla jsem si vzít auto, musela jsem jet posledním autobusem v 16.20. Bohužel mi však nakonec ujel, a proto jsem byla nucena požádat známé s autem o odvoz alespoň do Luhačovic, odkud jsem se už do Zlína dostala. Nejhorší je, že když jsem se dívala na spoje do okolních vesnic, nejel mi tam také žádný autobus. Naštěstí jede odpoledne alespoň vlak, i když také velmi zřídka," popsala svůj zážitek Anna Fojtíková.

Jízdní řády se však určují podle přepravní poptávky lidí. Ta se nicméně v průběhu let měnila s rostoucí individuální dopravou.

„V minulosti jezdilo sice spojů hodně, ale dnes, kdy má už hodně lidí vlastní auto, začalo být ekonomicky neúnosné vypravovat autobusy v určitých časech. Pokud by ale bylo nutné obnovit některé autobusové spoje do menších obcí, musel by na nás učinit objednávku Zlínský kraj na základě poptávky od samotných obcí," uvedl ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Cestující však mnohdy nevědí, že si buď mohou na ČSAD sami napsat požadavek o zvýšení frekvence spojů, nebo si okamžitě při zjištění problému se spoji stěžovat přímo v konkrétní obci na úřadě s tím, že jsou nespokojeni se současným jízdním řádem. Vedení dané obce pak musí zadat požadavek na kraj, který poté bude jednat s dopravci. „V současnosti jsou jízdní řády sestaveny podle prioritních zájmů lidí. To znamená, že autobusy jezdí v časech, kdy je potřeba cestující rozvést do zaměstnání či k lékaři. O víkendu jsou spoje uzpůsobeny pro věřící, aby se mohli dostat do vedlejší vesnice do kostela a zase zpět nebo aby mohli navštívit příbuzné v nemocnicích. Je však prokázané, že mimo tyto časy jezdí autobusem opravdu minimum lidí," dodal Holubář.

Jízdní řády jsou pevně stanoveny

Požadavky na časy spojů dostává prý ČSAD i od řidičů, kteří za léta praxe už vědí, kdy lidé nejvíc cestují. V nutných případech se pak sice jízdní řády mohou měnit podle potřeby, nicméně dopravci je většinou obměňují jednou za rok v prosinci.

„Momentálně jsou však jízdní řády obvykle pevně dané a provádíme v nich jen drobné kosmetické úpravy. Samozřejmě se snažíme komunikovat ohledně spojů také s Českými drahami a podle vlaků uzpůsobit také autobusové spoje. Snažíme se sice o co nejideálnější propojení, ne vždy však všechno vyjde na sto procent také kvůli tomu, že se návrh na řády vlaků může měnit či posunovat o pár minut. Pro jednoho či dva lidi ale z finančních důvodů vypravovat autobusy nemůžeme. Nehledě na to, že už by to nebyla hromadná, ale spíše individuální doprava," podotkl Holubář. Je tedy v podstatě na cestujících a na jejich poptávce, zda se staré spoje obnoví a zavedou se nové, či nikoliv.

Máte problém se dostat do některé obce? Uvítali byste více spojů a kam? Diskutujte na webu www.zlinskydenik.cz

autor: ANNA MACHÁČOVÁ