Poptávka po first minute již předčila i nákupy na poslední chvíli. „Větší zájem je jednoznačně o first minute, rok od roku podíl prodeje při včasné rezervaci roste,“ tvrdila manažerka strategie cestovní kanceláře Firo-tour Pavlína Pešová.

Oblibu pobytů pořizovaných v předstihu potvrdily všechny oslovené cestovní agentury a kanceláře. „Zhruba třicet procent zákazníků nakupuje zájezdy v první minutě, na poslední chvíli čeká asi dvacet procent,“ upřesnil mluvčí cestovní kanceláře Čedok Tomáš Brejcha.

„Hodně zájezdů se vyprodává v první minutě, v last minute je pak kapacita plná,“ prozradila vedoucí zlínské cestovní agentury Zlintourtrips Hana Úlehlová.

Hlavními výhodami včasného nákupu je čerpání výhodných slev. „Po jejich odečtení je cena často nižší než při last minute,“ zdůraznila Pešová. Za zájezd při nákupu v prosinci zaplatí klient zhruba o deset až patnáct procent méně než v sezoně.

Další výhodou je pestrost nabídky. „Je nepřebraná. O některé dovolenkové pobyty je vyšší zájem, například s ubytováním ve tří- a vícehvězdičkových hotelech, s polopenzí nebo all inclusive. Na poslední chvíli jsou velmi těžce dostupné. Zákazníci jsou pak zklamaní, že kapacita je už naplněná,“ řekl Brejcha. V tomto roce byla podle něj například velká poptávka po Bulharsku.

Nabídka first minute zahrnuje více kombinací slev - procentuální, pro stálé zákazníky, novomanželské nebo dítě zdarma. „Oproti tomu u dovolených na poslední chvíli jsou slevy pouze jednorázové,“ sdělila referentka vsetínské cestovní kanceláře Vsacan Tour Markéta Kajšová.

First minute nákupy jsou podle oslovených agentur a kanceláří výhodné především pro rodiny s dětmi. „Za děti rodiče platit nemusí, což během sezony běžné není,“ uvedl majitel kroměřížské cestovní kanceláře E-cestovnikance- lar.cz Josef Křetínský. Zákazník má šanci získat i služby navíc. „Poskytujeme při včasné rezervaci transfery na letiště zdarma,“ informovala Pešová.

Lidé, kteří nakupují first minute zájezdy, mají jasné plány. „Typickým nakupujícím je zaměstnanec firmy, která vyhlašuje celozávodní dovolenou v určitý termín. Jsou to klienti, kteří často jezdí do zahraničí a mají jasnou představu o tom, jak mají jejich prázdniny vypadat. Chtějí určitý hotel, vzdálenost od pláže,“ mínila Úlehlová.

Cílová skupina zákazníků last minute jsou naopak lidé, kteří reagují více na okamžitou slevu.

U first minute jsou jako u ostatních dovolených vysoké storno poplatky. „Klient sice může mít pojištění proti stornování zájezdů, ale to se vztahuje pouze na nemoci, úmrtí a požáry,“ dodala Úlehlová.

Cestovní agentury se podle ní více přiklánějí k tomu větší slevu poskytovat u včasných zájezdů než u last minute. Spějí tak ke stejnému trendu, který je běžný v zahraničí.

„Cílovou skupinou last minute jsou tam především studenti, pro které není rozhodující termín ani délka pobytu a jsou schopni odletět třeba ze dne na den,“ osvětluje Brejcha.