Z údajů společnosti CCS vyplývá, že aktuální průměrná cena benzínu Natural 95 je v regionu přes jedenatřicet korun za litr. Za stejné množství nafty zaplatíte při tankování téměř třicet korun. Na začátku roku přitom benzín stál o více než dvě koruny méně. Nafta od prvních lednových dnů zdražila o tři koruny.

„Ceny pohonných hmot v České republice jsou tlačeny vzhůru nejen rostoucí cenou ropy a oslabujícím kurzem koruny oproti americkému dolaru, ale v neposlední řadě také zvýšením spotřební daně a DPH,“ uvedl analytik burzovní společnosti Fio Josef Novotný.

Právě daňové vlivy jsou podle něj hlavním faktorem růstu cen v prvních měsících letošního roku.

Podle mluvčího společnosti Slovnaft Antona Molnára mnoho rafinerií v USA, Evropské unii a dalších zemích omezilo zpracování ropy pro neefektivnost a extrémně nízké zpracovatelské a prodejní marže.

„To výrazně omezilo nabídku benzínu na světových trzích,“ vysvětlil Molnár. Pod nízkou nabídku se prý rovněž podepsaly údržby rafinerií, které se teď technologicky připravují na výrobu letního benzínu.

Podle slov obou odborníků nelze výhledově očekávat výrazné snížení cen těchto látek. „Při dlouhodobějším pohledu je možné předpokládat, že ropa bude znovu zdražovat,“ konstatoval Josef Novotný.

Tempo růstu její ceny by však mělo být pozvolnější, což by se mělo promítnout i do pomalejšího vzrůstu cen pohonných hmot.

Kolísající ceny benzínu a nafty však trápí řidiče i dopravce.

„Musíme vždy dodržet předem nasmlouvané ceny. Nemůžeme je měnit podle libosti. V případě prudkého zvýšení cen to pak samozřejmě způsobuje problémy,“ uvedl například majitel zlínské autobusové dopravy BEADO Ivo Bednařík.

Možnost růstu cen pohonných hmot vnímá i největší autobusový přepravce na zlínsku, ČSAD Vsetín zatím pouze teoreticky, nicméně je na něj připraven. „Výkyvy cen pohonných hmot musíme v hospodaření společnosti předpokládat. Pokud by jejich navyšování dosáhlo kritické hranice, tak jsme jako dopravce, který má smlouvu se Zlínským krajem, nuceni situaci řešit dvěma způsoby. Buďto dohodou s krajem o doplatcích, nebo navyšováním ceny jízdného,“ uvedl ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Dodal, že zdražováním jízdného přichází dopravní firmy o cestující, proto by při případném řešení podobné situace preferovali dohodu se Zlínským krajem.

Také majitelé menších autodoprav v regionu přiznávají, že by jim dlouhodobý vývoj cen směrem vzhůru přivodil ekonomické potíže. „Zdražení pohonných hmot zatím do konečné ceny pro zákazníka nepočítám, nesu tyto náklady sám. Kritické hranice to zatím nedosáhlo, nicméně v době, kdy ubývá zákazníků a spousta dopravců kvůli krizi musí ukončit podnikání, to není radostné,“ řekl o cenách majitel zlínské autodopravy ESO Roman Chvojka.

Jinak na tom nejsou ani taxikáři.

„Ve Zlíně je značná konkurence, takže ceny jdou dolů a pohonné hmoty nahoru. Je to celkem paradoxní situace, na krach to sice není, ale potěšitelné taky rozhodně ne,“ pokrčil rameny majitel zlínské taxislužby Tomáš Janouš.

Nejen podnikatelům, ale i řidičům, kteří používají auta na běžné cestování do práce nebo za nákupy, působí současné ceny benzínu a nafty vrásky na čele.

„Dost si teď hlídám, když tankuju, abych vzal přesně tolik, kolik potřebuju,“ řekl Patrik Houžva ze Zlínska s tím, že začne víc používat městskou hromadnou dopravu.

S humorem bere vše jiný obyvatel Zlína. „Auto zamknu do garáže, aspoň budu víc chodit a třeba se mi konečně podaří zhubnout. Musíme na všem vidět i to pozitivní,“ usmál se Pavel Jandera.

Ceny benzínu a nafty se v loňském roce podle statistiky CCS v tomto období pohybovaly okolo pětadvaceti korun za litr.