„Zaslepili to a hotovo. Teď tu má být tráva. Kdyby to zůstalo zprůjezdněné alespoň jako jednosměrka,“ nelíbí se novinka místnímu usedlíkovi Jaromíru Bařinovi.

Jemu ani dalším obyvatelům či těm, kteří v okolí pracují, se situace krajně nepozdává. Ulice není široká ani natolik, aby se na ní vyhnula dvě osobní auta.

Navíc ústí do křižovatky s ulicí Zahradní, kde je možné pouze odbočení vlevo a následné objetí velkého bloku, kde je škola s nezanedbatelným pohybem žáků.

Anebo, pokud tedy není cesta ucpaná kvůli čekání aut v zahradní ulici na bliknutí semaforu, radikální zkrácení přejetím čáry a odbočovacího pruhu. „Porušujeme pravidla. Od střediska je plná čára, směrem do Zlína je to točení přes dvě čáry,“ říká jedna z obyvatelek.

Do ulice se nechce zásobovatelům, otrávení jsou i obyvatelé. „Ohradili nás tu jako do betonového koryta,“ přisadil si i Josef Nepálka. Ten jako majitel penzionu přichází komplikovanou dopravní situací o tržby, navíc má problémy s dodavateli, třeba s pekaři. „Odmítají do této ulice jezdit,“ konstatoval.

Pravidelně v ulici stává a blokuje provoz zdravotnické auto, převážející jednoho z obyvatel na dialýzu. „Před mým domem, uprostřed ulice, má být točna na vyhýbání. Lepší by bylo ale přidat celý pruh,“ přisadil si Libor Trunkát.

Poslali petici

Jednou začas, ale přece jen, přijede nákladní auto se dřevem k Uvízlům. „To nebudu kvůli tomu, že se sem nedostane, topit? Nebo si máme kupovat nový kotel?“ kroutila hlavou Marie Uvízlová.

Jaromír Bařina obešel místní s peticí. Nasbíral mezi dotčenými sedmačtyřicet podpisů. Žádost o znovuotevření slepé ulice pak odeslal koncem ledna na zlínskou pobočku Ředitelství silnic a dálnic.

Během pár dní dostali odpověď, že z důvodu rozšíření silnice I/49 a tím i celé této křižovatky není již možné touto místní komunikací znovu propojit Mlýnskou ulici se Zahradní.

„Je to z důvodů dispozičního řešení křižovatky a okolní zástavby, bezpečnosti silničního provozu zajišťované světelnou signalizací a předpisů, kterými se řídí návrh křižovatky,“ uvádí se v odpovědi vedoucí projektu Ireny Vojnové Jaromíru Bařinovi. Upozornila také, že vše bylo konzultováno také se zástupci Magistrátu města Zlína z odboru dopravy a se zástupci policie.

Bouří se, ale asi nadarmo

Místní by rádi rozhodnutí o zaslepení ulice zvrátili, zdá se ale, že už je pozdě. „Nemůže být přece blbá jedna i druhá strana silnice. Vždyť vyústění nemusí jít přímo do křižovatky, kdyby vedla zešikma na Mlýnskou, tak by to mohlo být. Někdo to projektoval a nepozval si obyčejné lidi,“ podotkla Uvízlová.

Podle magistrátu bylo už původně napojení komunikace v křižovatce Mlýnská závadné právě kvůli vyústění do řadících pruhů. Mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák podotkl, že sice lze propojení cesty technicky uskutečnit nezávisle na stavbě I/49, nelze jej však vybudovat partyzánským způsobem v rozporu s platnými normani. Musel by se prý také asi ukrojit i kus pozemku v soukromém vlastnictví.

„Bude nejspíš zčásti potřeba, stejně jako finanční prostředky,“ uvedl Dvořák. Je téměř vyloučené, že by se záměr umístění stavby neobjevil na žádné úřední desce či vývěsce. Jenomže si jej nikdo z dotčených obyvatel nevšiml. „Žádné řešení tu není,“ netajil zklamání Bařina.