Tedy obory tvořící určitý mezistupeň mezi gymnázii a středními odbornými školami s maturitou.

V krajských školách přitom v letošním školním roce funguje hned 52 tříd tohoto zaměření, devět z nich představuje první ročník. Od školního roku 2012/2013 půjdou však do prvního ročníku lycea, konkrétně technického, pouze studenti Střední průmyslové školy ve Zlíně.

„Školy, na nichž lycea definitivně končí, mají místo nich možnost otevřít další odborné obory. Absolventům lyceí totiž chybí odbornost a jejich využití pro praxi je značně problematické,“ říká krajský radní pro oblast školství Josef Slovák.

Dodal, že Zlínský kraj chce tímto jednoznačně posílit středoškolské učební obory na úkor maturitního vzdělávání.

„Chceme vyrovnat poměr mezi zájemci o vzdělání s maturitou a těmi, kteří usilují o získání výučního listu, tak, aby se posílila váha učebních oborů. V posledních letech se už začalo považovat za normální, že každý musí mít maturitu, což nakonec vedlo ke snížení úrovně a prestiže vzdělanosti,“ je přesvědčen Slovák.

Z rušení lyceí ale rozhodně nejsou nadšeny školy, kterých se nařízení kraje přímo týká. Jednou z nich je i Střední průmyslová škola v Otrokovicích. Ta letos naposledy otevřela třídu přírodovědného lycea. Už před dvěma lety přitom musela zrušit technické.

„Jsme zklamaní. Vždy jsme totiž ve třídách měli mezi 20 a 30 žáky a o studium v lyceích byl zájem. Přírodovědné jsme měli dokonce jako první v kraji,“ poukazuje zástupce ředitelky školy Jan Patík.

„Místo lycea snad alespoň otevřeme další třídu s chemickým zaměřením. I tak ale budou muset školu nejspíše opustit další pracovníci, pro které bez lyceí nebude uplatnění,“ krčí rameny Patík.

Rozčarování neskrývá ani zástupkyně ředitelky Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické Zlín Stanislava Kovářová. „S kolegy jsme se snažili na jednáních s představiteli kraje zánik lyceí změnit, ale úspěšní jsme nebyli. Teď už s tím nemůžeme nic dělat,“ mrzí Kovářovou, která celou věc nechtěla dále komentovat.

Škola, jejímž vedením je pověřena, v příštím roce neotevře zdravotnické lyceum.

Kristýna Nováková, která každodenně dochází na Obchodní akademii v Kroměříži, studuje třetí ročník ekonomického lycea a jejich rušení také příliš nerozumí. „Jsem tu spokojená a spolužáci, myslím, také. Spíše než ekonomii bych se ale v budoucnu chtěla věnovat dějepisu,“ svěřila se Nováková.

Mluvčí zlínského úřadu práce (ÚP) Miriam Majdyšová však říká, že je postup kraje jednoznačně správný. „Největší poptávka na trhu práce je po technických a stavebnických profesích. Ne každý může být vysokoškolák,“ poznamenala Majdyšová.

Propouštět se prý ve velkém nemá

Žádné velké propouštění učitelů, které by mohlo v souvislosti s klesajícím počtem tříd v regionu hrozit, navíc prý na ÚP hlášeno nemají. „Dokonce ani v létě, kdy došlo k rušení několika škol, jsme na úřadě nezaznamenali výrazný příliv učitelů,“ vzpomenula mluvčí. Jedním z hlavních důvodů jsou totiž odchody kantorů do důchodu.

Zlínský kraj, který už má v rozhodnutí ohledně lyceí jasno, by rád nasměroval alespoň třicet procent absolventů základních škol na obory žádané na trhu práce. Už nyní cíleně podporuje řemesla v odborném školství formou stipendií.

Dalším důvodem je prý také neustále klesající počet žáků. Ten se totiž podle radního Slováka jenom v roce 2009 snížil meziročně na středních školách zřizovaných krajem o 255, ubyla tak celkově jedna třída.

„Proto jsme začali s řediteli škol jednat o nutné optimalizaci a v roce 2010 se potvrdila správnost tohoto rozhodnutí. U denního studia v krajských školách ubylo 941 žáků denního studia středních škol a tomu odpovídal pokles počtu tříd o 31. V letošním školním roce klesl počet žáků o dalších 420, čemuž odpovídá zrušení šestnácti tříd,“ dodal Slovák.

Zatímco v roce 2003 byla v České republice necelá stovka lyceí, za tři roky se jejich počet téměř ztrojnásobil. Nejrozšířenějším typem lyceí jsou ekonomická, dalšími pak technická, přírodovědná, pedagogická a zdravotnická. Nyní však dochází k útlumu lyceí, a to nejen ve Zlínském kraji, ale i v dalších regionech České republiky.