V krajské metropoli je míst, na nichž se chodci mimo zebry nezřídka vrhají před projíždějící auta, hned několik. Stačí vzpomenout prostor před poliklinikou na třídě Tomáše Bati nebo Gahurovu ulici poblíž autobusové zastávky U Zámku.
„Problémy registrujeme i mezi zastávkami u hotelu Saloon v Sokolské,“ upřesňuje mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.
Také poblíž bývalého společensko-kulturního centra Družba zvaného Sole si lidé s přecházením čtyřproudového průtahu městem hlavu nelámou. Jen ve středu dopoledne tam fotograf Zlínského deníku napočítal za dvacet minut sedm takových odvážlivců.
„Stejný problém se ale vyskytuje prakticky po celé trase od Malenovic po Příluky,“ přibližuje krajský koordinátor Besipu, který se zabývá osvětou v oblasti dopravy, Zdeněk Patík.
Podle slov koordinátora Besipu by lidé měli k přecházení silnice, zejména má-li více proudů, rozhodně využívat pouze přechod, případně podchod.
„Když už chtějí jít jinudy, měli by tak činit alespoň na rovném a přehledném úseku. Navíc musejí dát řidičům šanci je dobře a včas vidět. Ne aby mu skočili do jízdy zpoza novinového stánku nebo trolejbusu,“ varuje Patík.
Bohaté zkušenosti má s podobnými odvážlivci František Žák, který ve Zlíně provozuje autoškolu.
„Hlavně na širokých silnicích vážně riskují. V hustém provozu je může šofér, zvlášť když se dostatečně nevěnuje řízení, snadno přehlédnout a neštěstí je hned na světě,“ poukazuje Žák.
Nejnebezpečnějšími místy z tohoto pohledu jsou podle něj horní část Dlouhé ulice u Zlatého jablka a podlouhlá zatáčka u tržiště Pod Kaštany. „Jinde ve Zlíně to naštěstí nebývá tak časté,“ přibližuje své zkušenosti Žák.
Podle mluvčího zlínské policie Petra Jaroše policisté neukázněné chodce napomínají a nezřídka také pokutují. „Zejména ve všední dny ráno stávají policisté u přechodů a kontrolují bezpečnost v dopravě,“ připomíná mluvčí.
Pokud je do padesáti metrů k dispozici podchod nebo přechod, je chodec povinen ho použít. „Neučiní-li tak, dopouští se přestupku proti zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Horní hranice sankce, kterou může být toto chování postiženo, je dva tisíce korun,“ sdělila už před časem mluvčí zlínských strážníků Šárka Škubalová.
Způsobí-li chodec nerespektující pravidla silničního provozu závažnou nehodu se škodami přesahujícími stotisícovou hranici, může dostat pokutu až pět tisíc korun.
Je-li navíc při nehodě někdo lehce zraněn, může se pokuta vyšplhat k padesáti tisícům. Pokud se zraněný účastník nehody léčí déle než sedm dnů nebo dokonce zemře, jde už o trestný čin. Tato možnost přichází v úvahu zejména v případě, kdy dojde ke střetu chodce s cyklistou.
Přitom se rozhodně nedá říci, že by ve Zlíně bylo přechodů málo. Podle údajů magistrátu jich ve městě v současné době funguje zhruba 250.