Blokády papalášů, čtyřiadvacetihodinové zastavení vlaků v celé České republice a městské hromadné dopravy v Praze i Brně. Ve Zlíně pak mají jet vozy Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) bez omezení.

Dalšímu rozpolcení společnosti navíc nahrál svým vyjádřením také prezident ČR Václav Klaus.

„To není běžná zaměstnanecká stávka například za vyšší platy, ale stávka politická. Divím se odborářským bossům, že si chtějí tímto způsobem pozvednout své ego. Není to fér brát si občany této země za svá rukojmí,“ prohlásil.

Také podle odborníků z reality vytržený návrh na protiúder vzbudil rozporuplné reakce. „Doporučil bych pražskému primátorovi najmout si soukromé dopravce a vozit lidi, aby se ukázalo, že ti, co to dělají běžně, na to nemají monopol. Pak by se mohlo ukázat, že nejsou až tak potřební,“ naznačoval v projevu prezident Klaus. České dráhy na svých stránkách včera slibovaly, že se na čtvrteční stávku připraví.

„Předběžná opatření by měla být hotova zítra,“ potvrdila včera informaci regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová. Zároveň konstatovala, že zajištění náhradní dopravy je nereálné. „Přece jen je to čtyřiadvacet hodin a to se při počtu spojů zkrátka nedá zvládnout,“ dodala. Možné problémy může mít dokonce i největší autobusový dopravce v kraji. „Budeme mít co dělat, abychom zabezpečili vlastní linky. Počítáme s tím, že kvůli absenci vlakových spojů budou některé vozy přeplněné. Proto budeme mít připraveny další kapacity, abychom se s tím alespoň částečně dokázali poprat,“ poznamenal ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

MHD ve Zlíně nakonec pojede, jak jsme zvyklí.

„Dnes jsme měli zasedání vedení odborů a řekli jsme si, že nebudeme nikoho nutit do nějakých akcí,“ prozradil předseda odborové organizace DSZO Jan Chládek.

Zároveň připustil, že i mezi zaměstnanci byla rozpolcenost. „Mohli být proti nebo mít námitky. Ale to je dáno i tím, že o stávku se ve Zlíně nikdy v minulosti nikdo nepokoušel,“ konstatoval s tím, že euforii velmi záhy vystřídal tlak a s ním spjaté pochybnosti.

Jen letáky ve vozech

Nakonec by tak ve čtvrtek měla mít stávka pouze manifestační charakter. „Ve vozidlech hodláme rozmístit letáky, jejichž prostřednictvím budeme veřejnost o svých postojích informovat. Na venkovních displejích vedle čísla linky bude znázorněno, že podporujeme požadavky dopravních odborových svazů,“ doplnil Chládek s tím, že je však nehodlají prosazovat na úkor zákazníků DSZO.

Lidé se vesměs shodují, že stávka doslova přežila sama sebe. „Pakliže ji chtějí, měli to udělat hned a ne odkládat problém a ještě ho víc nafouknout. A vůbec, co tím zmůžou? Chleba stejně levnější nebude, a co jsme si zvolili, to máme,“ konstatoval smířeně například Milan Blažek. Jedním dechem dodal, že reformy jsou nutné, ale vláda by je měla rozhodně víc promyslet.