V úterý 5. srpna tak společně na stanici hasičů ve Zlíně mimo jiné nacvičovali i záchranu osob z havarovaných závodních aut.
„Téměř při každé dopravní nehodě zasahujeme společně s hasiči a bylo potřeba si tuto spolupráci prověřit. Nyní to bylo zejména v souvislosti s blížící se Barum rally, kdy předpokládáme, že by mohlo dojít k podobné situaci, jako tomu bylo například loni,“ sdělila vrchní sestra Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje Renata Simečková.
Záchranáři měli rovněž možnost prozkoumat systém dvou závodních vozů. Ty jim zapůjčili členové rychlostních zkoušek. „Seznámili nás se systémem ochrany hlavy a krku, poutání, ochranných rámů, bezpečnostních sedadel a systémem hašení,“ přiblížil mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.
Záchranáře pak čekala praktická část, kdy si nacvičovali zásah u havarovaného závodního vozu. „Museli jsme zkoordinovat správný a rychlý postup při vyproštění posádky, správně uvolnit ochranné prvky těla i hlavy a pak vytáhnout posádku z úzkého prostoru mezi rámy aut,“ vysvětlil mluvčí.
Vyvrcholením dne bylo vytáhnout ze dvou havarovaných osobních aut, z nichž jedno bylo převrácené na boku, zraněné lidi. „U takových těžkých havárií rozhoduje doslova každá minuta. Proto práce záchranářů musí být rychlá a přesná,“ podotkl Mitáček.
Světovou soutěž Barum rally budou i v letošním roce provázet mimořádná bezpečnostní opatření. „Na každé rychlostní zkoušce budou přítomny až tři posádky zdravotníků. Na rizikových místech bude připraven v případě nutnosti pomoci také tým z Rescue Autoklubu České republiky,“ upřesnil mluvčí Barum rally Roman Ordelt.
„Novinkou letošních závodů jsou i GPS navigace, kdy můžeme sledovat posádku po celé její trati a v případě, že bude potřebovat pomoc, včas vyslat na místo záchranáře,“ dodal Ordelt.
Většinu traťových komisařů navíc tvoří členové sdružení dobrovolných hasičů z celého kraje. „Ti jsou včetně zdravotníků zastoupeni i ve vedení závodu,“ doplnil Mitáček.